Sunday, December 27, 2009

Antara Ahmad Said dan Mukhtar Nong siapa yang kena pecat?

Sebelum ini cakap cakap Datuk Ahmad Said akan dipecat sentiasa meniniti dari bibir mulut ke bibir mulut kebanyakan rakyat Terengganu. Malahan cakap cakap seumpama itu juga pernah meniniti dari mulut kemulut para pemimpin UMNO termasuk dibibir mulut beberapa mulut menteri cabinet.

Waktu itu cakap cakap Ahmad said akan dipecat dari UMNO. Bermakna dipecat keahlian UMNO sama macam Tun Dr Mahathir Mohammad memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dahulu.
Anwar Ibrahim didapat melakukan kesalahan rasuah maka bolehlah dipecat keahlian UMNO dan semua jawatan dalam parti termasuk jawatan timbalan perdana dan menteri kewangan. Tetapi apakah kesalahan yang dilakukan oleh Ahmad Said.

Atas alas an apa Ahmad said boleh dipecat. Beliau boleh dipecat kerana engkar perintah. Apakah engkar perintah presiden boleh disabitkan sebagai langgar perintah. Atau kerana tidak menyokong Datuk Seri Idris Jusoh juga sebagai engkar perintah.

Realitinya Ahmad Said belum dipecat sehingga waktu tulisan ini disiarkan. Sebelum pergi tunai haji baru baru ada pula cakap cakap bahawa menteri besar Terengganu akan dipecat apabila pulang dari Mekkah nanti.

Walaupun kemelut UMNO Terengganu dikatakan sudah selesai, tetapi cerita kedudukan Ahmad Said sebagai menteri Terengganu seperti telor diujung tanduk berkumandang lagi. Malah sudah mula meniti balik dari mulut kemulut.

Sehubungan dengan itu, seorang kawan berasal dari Kampung teluk Pasu Kuala Terengganu tempat lahir setiausaha kerajaan negeri berkata, SUK dipecat.
Mengapa? Tanya beberapa orang yang berada bersama sama penulis .Ya tak ya juga tiada angin masakan pokok boleh bergoyang.

Pertanyaan itu semacam terkejut dengan berita itu. Mengapa dipecat. Siapa yang pecat, sedangkan Ahmad Said Masih di Mekkah.

Penulis anggap cakap cakap bahawa Datuk Mukhtar Nong di pecat hanyalah cakap cakap sensasi orang politik kedai kopi. Tidak lebih daripada itu.Mana mungkin jadi begitu.Tak kan boleh buat sesuka hati macam Idris Jusoh dulu.

Tetapi Lojiknya memang begitu.Memang merekayang ada kuasa boleh buat apa sahaja untuk memenuhi kehendak citarasa.sebab itu berlakunya kemelut yang tiada kesudahan dalam UMNO Terengganu.

Jika difikir fikir munasabah juga, kerana ketika Idris Jusoh menjadi menteri besar dahulu berapa ramai pegawai kanan kerajaan dipecat atas sebab menyokong kerajaan PAS pada tahun 1999-2004 dahulu.

Datuk Muhatar Abdullah pernah dipecat atas sebab enggan menurunkan tanda tangan bajet tambahan sebanyak RM 8 juta yang didikemukakan dalam Dewan undangan negeri.
Demikian juga apa yang dilakukan pada Datuk Tengku Hassan Tengku Omar yang dipaksa bersara awal tanpa alasan yang lojik dan konkrit.Apa salah mereka?

Amat malang sekali apa di perlakukan pada Datuk Engku Mohammad Engku Abdul Rahman yang di pecat dari jawatan pegawai kanan.

Maka adalah tidak mustahil Mukhtar Nong juga turut menjadi mangsa politik dendam UMNO yang menjadi darah daging para pemimpin sejak dahulu hingga sekarang.

Cerita Ahmad Said akan dipecat masih belum lenyap maka cakap cakap Mukhtar Nong dipecat masih jadi tandatanya, walaupun penggantinya sudah disebut dengan jelas dan nyata. Cuma nama Datuk Razak Ismail pengarah Tanah dan galian kedudukkan masih di bawah nama Datuk Mazlan Ngah, kewangan negeri.

Sepatutnya Mazlan Ngahlah dilantik sebagai SUK Baru bagi mengganti Mukhtar Nong, kerana beliau kanan berbanding dengan Razak Ismail .

Adalah munsabah Mukhtar Nong menjadi mangsa percaturan politik UMNO, kerana dikatakan satu perkeliling yang dikeluarkan kepada kakitangan kerajaan bercanggah dengan kemahuan Ahmad Said yang mahu supaya kakitangan kanan turun padang supaya segala projek kerajaan berjalan lancar.

No comments: