Thursday, October 7, 2010

Kemelut dalam parti keadilan rakyat jalan sukar ke Putrajaya


Masing masing ada hujah konkrit mengenai parti keadilan rakyat yang dikatakan akan memerintah malaysia selepas musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Puncuk kepimpinan PAS juga beranggapan demikian, kerana 80 peratus pengundi china akan memihak kepada pakatan rakyat.

Jika dilihat kemelut parti keadilan rakyat usah untuk memerintah negara, malahan kerusi yang sedia ada pun turut terbang.

Saya nampak dengan jelas bahawa apa yang berlaku itu merupakan jalan sukar untuk menang dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kemelut yang begitu buruk melalui mesyuarat cabang yang dilaporkan oleh media jelas mencalarkan nama baik.

Kekecuhan itu lebih buruk daripada Umno yang dikatakan memang buruk, kerana terbabit dengan politik wang.

Buruk parti keadilan angkara keahliannya pelbagai kaum, terutama sekali orang India dan China yang memang sejak dari dahulu berperangai lebih buruk berbanding orang Melayu.

Inilah bahana yang sedang berlaku pada parti keadilan rakyat yang dikatakan akan memerintah negara selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Hendak kata itu hanya lakonan semata mata mustahil, kerana apa yang berlaku nampak begitu serius. bukan dibuat buat.

Demikian parti yang dikatakan bukan parti perkauman seperti umno dan PAS.

Kalau dalam umno dan PAS ujud kepelbagaian ragam fikiran, apatah lagi parti keadilan rakyat yang punyai ahli yang pelbagai agama, bangsa dan budaya.Pasti lebih banyak ragamnya nanti.

Bayangkan jika memerintah negara ini nanti. Apa yang dapat dilakukan oleh perdana menteri apabila berlaku kemelut yang lebih buruk berlarutan ini.

1 comment:

putrarahman said...

Salam Abdullah,

Pemilihan PR nanti akan menyebabkan ramai insan-insan yang bakal kecewa. Mereka yang kecewa ini akan memperlahankan aktiviti dan sokngan mereka kepada PKR. Mereka akan mencari tapak-tapak baru, samada menjadi bebas ataupun menggunakan paltform PERKASA untuk mengembalikan populariti mereka.

Para pemimpin PERKASA pula akan bertanding di kawasan Melayu yang diberikan kepada MCA dan MIC sebagai calon bebas.Walaupun mereka menyokong UMNO, tetapi mereka tidak pernah menyokong MCA atau MIC. PERKASA tidak akan menjadi parti politik. Dia akan kekal sebagai NGO yang akan memantau kerajaan UMNO.

DSAI mungkin dipenjarakan semula. Ini menyukarkan PKR untuk kembali pulih. Azmin menang Timbalan Presiden. Zaid Ibrahim akan menawar diri bertanding Presiden. Nurul Izzah tetap bertanding jawatan Naib Presiden. Kkalid Ibrahim akan lawan Azmin Ali. Dr. Wan Azizah menarik diri dan memberi kemenangan percuma kepada Zaid. DSAI sudah terlewat untuk menawar diri kerana tempoh percalonan sudah tamat.

Para penyokong menjadi kelam kabut dan masing-masing mencari paltform baru. Ahkirnya harapan PR berkecai. BN kembali berkuasa, tetapi calon mereka dari MCA dan MIC kalah samada kepada calon bebas PERKASA atau calon DAP. BN tidak mempunyai jumlah majoriti mudah untuk menubuh kerajaan. calon Bebas PERKASA memberikan sokongan.