Thursday, January 20, 2011

Betulkah empat MP Terengganu jumpa perdana menteri?

Betulkah empat ahli parlimen Terengganu jumpa Perdana Menteri dan protes pelantikan Yahya Khatib sebagai timbalan Datuk Seri Ahmad Said?

Betulkah. Kalau betul sudah tentu kemelut Umno Terengganu akan lebih parah lagi berbanding sebelum ini.

Saya dah sebut dalam tulisan saya tak lama dulu, bahawa Perdana menteri hanya hendak menyelamatkan sepupurnya saja dari terpalit dengan reputasi buruk setelah gagal menyelesaikan kemelut umno Terengganu.

Atas sebab itulah perdana menteri serahkan semula jawatan pengerusi perhubungan umno Terengganu kepada Ahmad Said dan melantik timbalan yang membuat empat ahli parlimen tak puashati.

Mengapa tidak? Yahya Khatib Mohammad, dikatakan belum layak berbanding dengan Datuk Nasir Ibrahim yang disaifatkan banyak pengalaman.

Jika betul sudah ada protes daripada empat ahli parlimen yang tak berkenan dengan yahya Khatib, maka sah ada usaha untuk mengangkat Nasir sebagai menteri Besar
selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Ribut dalam cawan kopi telah melanda DUN Sebarang Takir yang wakil rakyat sekarang akan disingkir dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Orang yang akan menggantikan wakil rakyat sekarang tak lain dan tak bukan ialah Nasir Ibrahim yang ada niat dan menjadi menteri besar Terengganu selepas Ahmad Said.

Mengapa tidak? Sedangkan orang lain boleh sebagai pewaris politik bahawa Najib anak bekas perdana menteri boleh jadi perdana menteri. Tak kan anak bekas menteri Besar tak layak menjadi menteri Besar Terengganu, sedangkan politik dinasti jadi amalan sekarang ini.

Demikian juga dia (Nasir) anak bekas menteri Besar yang wajar akan menyandang jawatan itu nanti.

Lebih lebih lagi, Dun Sebarang takir merupakan Dun yang paling selamat bagi umno hatta sesiapa pun yang dicalon bertanding.

Desas desus “langkah mayat aku dulu” juga mula kedengaran dari mulut bekas Ahli perliman Kuala Nerus abang kepada wakil rakyat yang pernah juga disebut sebut layak dilantik sebagai menteri besar selepas musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Ini bermakna cakap cakap, bahawa kemelut umno Terengganu sudah selesai hanya omomg kosong saja. Tak lebih daripada itu.

No comments: