Thursday, March 29, 2012

Bukan mudah untuk selesaikan kemelut Kerajaan PAS Kedah

Ramai orang PAS Terengganu tanya saya pasal kemelut yang berlaku di Kedah itu, dikatakan sudah seelesai.

Bagi penulis, bukan mudah untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku itu.Lebih lebih lagi dua orang exco salah seorang pernah disebut sebut akan dilantik sebagai menteri besar bagi mengganti ustaz Azizan Razak.

Ustaz Azizan Razak sepanjang yang penulis kenal,i tak mudah tunduk dan akur dengan keputusan Pas Pusat yang cuba memasukkan semula senarai nama untuk dilantik sebagai exco.

Demikian juga dua orang exco yang tidak akan mengalah dengan tuntutan dan kehendak masing masing.

Kita sedia maklum kemelut yang berlaku berpunca daripada ketidakserasian pendapat yang masing masing ada hujah dan mempertahankannya.

Inilah benda yang membuat kemelut kerajaan PAS Kedah tak boleh selesai miskipun sesetengah mengatakan sudah selesai.

Penulis setuju selesai itu hanya diatas kertas sepertimana yang diputuskan oleh mesyuarat Pas Pusat dua tiga hari lepas.

Keputusan yang dibuat oleh PAS pusat itu kurang bijaksana, kerana dua orang exco sudah menolak dari dilantik semula.

Sangat tidak wajar memasukkan senarai orang yang sudah menolak dilantik semula itu.Bayangkan perasaan dua exco yang menolak dilantik semula tiba tiba PAS pusat buat keputusan mesti dilantik semula.

Dua orang exco itu bukan malaikat. Kedua dua itu adalah manusia biasa yang punya citarasa yang tidak boleh dinafikan pasti berbangga,kerana pas pusat sudah membelanya.

Bayangkan apabila PAS pusat duduk dibelakangnya. Ustaz Azizan Razak miskipun PAS Pusat ada dibelakangnya juga, tetapi ada sedikit sedeh apabila orang yang bercanggah pendapat dengannya diberi pembelaan.

Mereka bukan berada dizaman Nabi Mohammad SAW yang seratus peratus tunduk dan akur dengan keputusannya.

Hari ini masing masing ada pandangan sendiri dan boleh berkata eh dan ah kepada pucuk kepimpinan parti.

No comments: