Sunday, December 20, 2015

Tak munasabah DR Mujahid tak faham



Tidak ada niat hendak aibkan orang orang yang ada gelaran PHD agama. Lebih lebih lagi Dr Mujahid yang penulis anggap sangat faham dengan Islam sebaliknya tak faham bahasa melayu bahasanya sendiri.
  
Maka sesungguhnya saya ingin nyatakan apa yang dia katakan itu sangat salahfaham dengan perkataan "kamu'“ kamu ada individu bukan kerajaan yang memerintah

Yang dikatakan janganlah kamu mengintip atau mencari cari kesalahan dan keaiban orang adalah khususiah kepada individu iaitu sesiapa atau barangsiapa atau seseorang atau golongan yang bukan pemerintah.

Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati?,

Mustahil DR Mujahid tak faham perkataan seseorang. seseorang bukan kerajaan yang diamanahkan memerintah sesebuah negara. Nyata, Allah melarang seseorang mengintip dan tidak kepada sebuah pemerintahan.

pada saya, orang tak sekolah tinggi pun boleh faham dengan bahasa yang cukup mudah dan senang difahami itu, Macam mana seorang yang mengajian tinggi hingga dapat ijjazah kedoktoran (PHD) tidak faham benda yang semudah itu.

Seperkara lagi bahasa mudah dan senang difahami kebanyakan orang orang Melayu juga tidak difahami oleh beliau iaitu perkataan ”‘Tidak ada paksaan dalam beragama".

kebanyakan orang orang Islam mengaku beragama islam di Indonesia memahami perkataan tersebut,bahawa (Kita) ibubapa tidak boleh paksa anak anak mereka pilih agama islam yang dianutinya.Mereka membiarkan (tidak boleh paksa) anak mereka memilih agama atas sebab tidak ada paksaan dalam beragama.

Itulah yang difahami oleh orang orang yang mengaku islam di Indonesia sehingga lahir generasi baru yang berfahaman islam leberal dan bercanggah dengan Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Hari ini di Indonesia dalam satu keluarga ada yang pilih agama kristian, ada yang pilih agama Budha dan ada yang pilih Islam atas sebab ibubapa mereka tidak boleh paksa dalam beragama.

Ibubapa tidak boleh paksa anak anak mereka dalam beragama. Munasabahkah ibubapa yang mendirikan rumahtangga hilang tanggungjawab menentukan pegangan hidup beragama Islam kepada  anak anak yang dilahirkan,

Sebagaimana perintah Rasulullah SAW agar  menyuruh anak anak solat ketika usia 7 tahun dan merotan anak anak diusia 10 tahun yang tak solat.Jika ibubapa tidak ada tanggungjawab mendidik dengan pendidikan agama, maka lahirlah genarasi dajjal dimuka bumi Allah ini sepertimana yang berlaku sekarang.

Lebih lebih lagi, para nabi yang diutuskan Allah kepada kaum kaum mereka garis panduannya ialah hendaklah kamu menyembah Allah iaitu mentauhidkan Allah, bukan syirik kepada Allah.

Ayat Allah itu, bahawa Kita tidak boleh paksa orang orang kafir masuk Islam, hatta kerajaan juga tidak boleh paksa orang orang kafir menganut agama Islam, Akan tetapi kerajaan boleh menjatuhkan hukuman bunuh terhadap mereka yang menentang dan menberontak sesebuah kerajaan Islam.

No comments: