Tuesday, July 2, 2019

Melayu di malaysia terpinggir?


Kebanyakan orang Melayu di negara Malaysia ini boleh dikatakan semuanya bersetuju dengan tajuk rencana ini.

Mengapa? Mengapa tidak. Pendek kata kesemua orang Melayu hidup terpinggir kecuali para pemimpin melayu. Terutama sekali para pemimpin umno seluruh pelusuk tanah air.

Tidak dinafikan ada juga para pemimpin melayu yang muflis selepas bersara dalam dunia politik.

Akan tetapi mereka ini juga berperanan meminggirkan Melayu di nagara Malaysia ini disamping para pemimpin yang kayaraya memiliki harta ratusan juta ringgit tiap seorang.

Tidak dinafikan juga ada antara mereka anak anaknya yang memilik harta berbilion ringgit dan puluhan billion ringgit setiap seorang.

Buktinya, Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah dipecat daripada jawatan menteri kewangan, timbalan perdan menteri dan timbalan presiden umno pernah berkata, tiap seorang menteri ada harta RM 300 juta ringgit.

Ada menteri kabinet semasa Tun Dr Mahathir jadi perdana mengatakan Anwar Ibrahim memiliki harta sejumlah RM 3 bilion.

Anwar Ibrahim tak pernah buat penafian atas tuduhan menteri berkenaan sekaligus mencabar agar menteri itu menyatakan harta yang mereka miliki barulah dia boleh menyatakan berapakah billion harta yang beliau ada sepanjang jadi menteri, menteri kewangan dan timbalan perdana menteri.

Ia terbukti benar, JJ ahli parlimen Rompin, bekas menteri dan duta di Amerika Syarikat selepas meninggal dunia dikatakan ada harta sejumlah RM 2 bilion hasil tuntutan kepala mayat ibunya.

Sekarang ini jelas dan nyata bahawa terpinggirnya orang melayu di negara ini berpunca dari para pemimpin umno yang jadi ketua dalam BN.

Para pemimpin Melayu umno mengutamakan diri sendiri disamping mengutamakan anak anak dan isteri isteri, keluarga dan kroni kroni yang jadi kayaraya setelah bersara dalam dunia politik.

Bercakap pasal mengutamakan diri sendiri dan samping parti yang mereka anggotai.
Mereka jadi kayaraya dan parti umno dapat manfaat yang tidak terhingga hasil usaha melaksanakan projek projek kemajuan dan pembangunan negara.

Umno pernah buat polisi bahawa bangunan pencakar hendak dibuat kepada orang orang china dengan alasan orang melayu tidak mampu dan kurang kepakarannya.

Akan tetapi yang peliknya, bangunan umno bahagian bahgian diseluruk negara yang hanya dua dan tiga tingkat tinggi itu pun diberi kepada orang China juga.

Jarang sekali diberi kepada orang melayu membinanya dengan alasan kita mahu kepakaran dari orang china dalam bidang pembinaaan bangunan.

Yang paling malang sekali dasar DEB yang di garis pandu bahawa orang melayu hanya diberi kuota 30 peratus sahaja.manakala orang china di peruntukan sebanyak 70 peratus.

Sehubungan dengan itu 30 peratus diperuntukan kepada orang Melayu itu hanya 18 peratus sahaja dicapai. Bermakna penguasaan ekonomi oleh orang china ditahap 82 peratus.

Saya yakin dan percaya penguasaan ekonomi ol;eh orang melayu hanya 10 peratus sahaja. Tidak lebih daripada itu.

Bermakna penguasaan ekonomi oleh orang china pasti ditahap 90 peratus. Buktinya kebanyakan bangunan pencakar langiot diseluruh pelusuk negara milik orang china.

Dan 60 peratus tanah di Malaysia ini bertukar milik jadi milik orang orang china. Atas sebab itu CPC 30 delegaasi dari china telah mengunjungi BN untuk mengucapkan terimakasih dan tahniah kepada BN kerana sangat besar jasanya kepada orang orang china sepanjang 60 tahun memerintah  Malaysia.

Ini sebelum pakatan harapan mengambil alih memerintah Malaysia melayu sudah terpinggir sedemikian rupa apatah lagi apabila pakatan harapan yang berketuakan DAP dibiarkan memerintah negara ini.

Kalau dahulu melayu yang awam sahaja yang sanggup jadi talibarut bintang tiga, hari ini VVIP melayu pula yang sanggup menjadi talibarut DAP.Ada kemungkinan cendiakawan melayu juga turut terlibat sama kerana sudah ada yang diberi elaun RM 5,000 setiap bulan.

Saya yakin dan percaya jika kerajaan pakatan harapan dibiarkan memerintah negara ini, Malaysia akan jadi singapura ke 2 dan tak mustahil Malaysia akan jadi macam Miyanmar bahawa orang melayu yang sudah terpinggir akan jadi mangsa dibunuh dan dibakar hidup hidup oleh kerajaan yang berketuakan DAP dengan bantuan dan kerjasama Melayu munafik yang pernah berlaku dengan kerajaan bintang tiga yang memerintah selama 11 hari di tanah melayu.

  



No comments: