Thursday, November 27, 2008

Jiwa penjajah bertakta di hati Hishamuddin Hussein

Pejuang bahasa sejak dahulu hingga sekarang mati matian berjuang memurtabat dan mendaulatkan bahasa Melayu,

Tetapi malangnya seorang demi seorang menteri pelajaran yang dilantik memandang remeh akan bahasa Melayu, kecuali Tun Abdul Rahman Yaakub seorang sahaja yang benar benar mahu mendaulatkan bahasa Melayu.

Tapi sayang tidak lama kemudian beliau ditendang Tun Razak Husein ketika menjadi perdana menteri kedua pulang ke Sarawak.

Ini mengambarkan yang Tun Razak sendiri enggan memdaulatkan bahasa Melayu sewaktu dia jadi ketua Negara, walaupun bahasa Melayu (kebangsaaan) tercatit didalam perlembagaan Malaysia (152) ianya sebagai bahasa resmi Negara.

Kita rasa pelik mengapa beliau tidak mahu mendaulatkan bahasa Melayu, sedangkan dia sendiri berbangsa Melayu. Lainlah kalau dia bukan Melayu. Bolekah orang lain memperjuang dan mendaulatkan bahasa Melayu. Sudah tentu tidak boleh.

Ini juga dapat kita buat kesimpulan bahawa para menteri Melayu sepanjang 50 tahun Malaysia merdeka jiwanya adalah jiwa penjajah. Dengan kata lain jiwa penjajah itu sudah sekian lama bertakta di hati hati menteri Melayu.

Sebab itu sekarang ini menteri Melayu sendiri merasa malu hendak bercakap bahasanya sendiri (Melayu), sebalik lebih gemar dan mendewa dewakan bahasa pejajah.

Jiwa penjajah yang bertakta dihati menteri menteri Melayu itu macam dirasuk “hantu syaitan” yang membuat mereka trauma. Sebab itu mereka kelihatan begitu takut hendak memdaulat bahasa Melayu.

Tun Dr Mahathir Mohammad yang jadi perdana menteri selama 22 tahun itu pun tidak terkecuali. Malah dialah yang mahu bahasa penjajah didaulat, termasuk bahasa penjajah dalam sains dan matematik.

Datuk Seri Hishamuddin menteri pelajaran kelihatan begitu takut hendak mendaulat bahasa Melayu dan tersangat sayang dengan bahasa penjajah lantas menwar warkan bahawa penjajah itu tidak memjejaskan prestasi UPSR.

Kita tidak nafi dan buruk sangka terhadap prestasi UPSR malah kita turut berbangga dengan keputusan itu jika ia tidak berlaku probokasi yang melampau kerana dek tersangat sayangkan bahasa penjajah.

Seolah olah beliau tidak faham maksud sebenar akan apa yang dipejuangkan oleh Orang Melayu terhadap bahasanya sendiri. Mungkin dia buat buat tidak faham atau buat bodoh kerana sayangkan bahasa penjajah.
Yang pejuang bahasa mahukan bahawa bahasa Melayu itu mesti didaulatkan disamping bahasa pejajah di perkasakan agar rakyat Malaysia dapat bersaing di peringkat dunia.

Datuk Seri Hishamuddin seolah olah tidak faham antara “istilah prestasi” dan “istilah daulat” yang disebut juga “martabat”. Hendak kata tidak baca kamus Dewan bahasa mustahil.

Pejuang bahasa mahu memartabat dan mendaulatkan bahasa Melayu. Itu sahaja kehendak mereka, kerana “bahasa jiwa bangsa”. Hendak kata beliau tidak faham cogan kata itu juga mustahil.

Kalau orang Melayu lebih lebih lagi dia seorang menteri tidak faham bahasa jiwa bangsa maka mereka tidak layak jadi menteri dan tidak layak juga jadi “Melayu”.Allah cipta manusia berbangsa bangsa dan berbeza bahasa agar dapat membezakan satu sama lain juga dapat kenal mengenal satu sama lain.

Mungkin beliau berketurunan Turki, sebab itu gemar pada bahasa penjajah. Lebih-lebih lagi jiwa orang Turki jiwa kafisme sehingga kini.Demikian juga Tun Dr Mahathir yang berketurunan India.Sebab itu dia amat gemar dengan bahasa penjajah.

Seorang menteri kalau tidak tahu antara “daulat” dan “prestasi” lebih baik jangan jadi menteri atau memang beliau tidak layak jadi menteri Negara ini, apatah lagi untuk jadi timbalan perdana menteri.

Inilah yang menyebabkan orang Melayu mempertikaikan status qua layakkah Datuk seri Mohd Najib menjadi perdana menteri.

Tun Dr Mahathit awal awal lagi sudah kata Najib memang tidak layak jadi perdana menteri, kerana sudah menampakkan ada unsur unsur yang beliau akan ikut apa yang dilaksanakan oleh Datuk Seri Abdullah. Apatah lagi untuk berhadepan dengan krisis ekonomi global yang semakin meruncing ini.

No comments: