Friday, November 28, 2008

Ramai bimbang dengan usaha Tun Dr Mahathir untuk membenteras politik wang

Ini penanda ada sesuatu yang tidak kena keatas beberapa individu yang menang jawatan tertinggi yang dipertandingkan diperingkat bahagian tidak lama dahulu, termasuk yang layak bertanding timbalan, naib naib presiden dan majlis tertinggi umno dalam perhimpunan agung Mac 2009 nanti.

Sebab itu ada individu yang menang dan akan bertanding nanti tersangat bimbang dengan sikap Tun Dr Mahathir yang mahu mengumumkan senarai nama mereka yang terbabit dengan politik wang.

Ashaari Idris timbalan ketua Umno Bahagian Setiu menyuarakan kebimbangan itu lalu meminta Tun Dr Mahathir usah hebuhkan senarai nama mereka yang terbabit dengan politik wang kepada umum.

Bukankah usaha seumpama itu bagus namanya kalau mahu hapuskan politik wang dalam umno.

Ini menunjukkan mereka takut. Ini baru ada orang yang berani hendak mengumumkan nama mereka yang terbabit dengan politik wang kepada umum, sudah ada yang merasa gerun dan bimbang.

Sudah jelas usaha itu nanti merupakan factor penyebab politik dapat dihapuskan, walaupun timbalan perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak berkata politik wang sukar dibendung.

Bagi kita kata kata yang dikeluar dari mulut Mohd Najib itu jelas dan nyata yang beliau tidak ada niat untuk menghapuskan politik wang dalam Umno. Apatah lagi rasuah dalam kerajaan yang sedang membara itu.

Kalau beliau ada niat untuk menghapuskan politik wang sudah barang tentu beliau tidak bercakap sedemikian rupa.

Orang yang benar benar mahu menghapuskan gejala buruk dalam kerajaan semesti sangat setuju dengan apa bentuk cadangan yang positif dari orang yang berwibawa, termasuk usaha yang akan dilakukan oleh Tun Dr Mahahtir.

Bercakap sedemikian rupa bermakna beliau sendiri tidak mahu politik wang dipuskan, sedangkan 99 peratus kalangan orang Umno akar umbi berpendapat politik wang boleh membuat Umno hancur.

Mohd Najib barangkali mahu supaya Umno hancur, sebab itu dia berkata politik wang sukar dibendung kerana tidak dapat bukti yang kukuh.

Kalau sukar mendapat bukti yang kukuh mengapa ada para pemimpin umno sah terbabit dan diambil tindakan mengantung keahlian dan dilucutkan jawatan yang dimenangi.

Misalnya, Datuk Seri isa Samad, bekas menteri wilayah Persekutuan dilucutkan jawatan dan digantung keahliannya selama tiga tahun.

Datuk Zahid Ibrahim, ketua Umno bahagian Kota Baharu turut disahkan didapat bersalah kerana terbabit dengan politik wang juga turut digantung keahliannya.

Mengapa perlu takut. Kalau tidak terlibat dengan politik wang. tiada sebab mengapa mesti lawan arus. Berani buat, berani tanggungjawab, barulah berupaya menghapuskan gajala buruk itu.

Adalah tersangat benar apa yang dikatakan oleh Tun Dr Mahahtir bahawa Mohd Najib Razak yang akan menjadi perdana menteri Mac 2009 nanti bukan calon yang layak.

Sebelum ini memang ada kalangan kita tidak Nampak dengan apa yang Tun Nampak. Sekarang sudah jelas dan nyata Mohd Najib yang menang presiden Umno tanpa bertanding itu merupakan orang yang tidak layak jadi perdana menteri.

Layakah beliau? Kalau layak mana mungkin memandang negatif terhadap usaha kalangan akar umbi Umno yang mahu menghapuskan politik wang.

Jika politik wang dalam umno enggan dihapuskan sudah tentu rasuah yang sedang membara dalam kerajaan turut bermaharajalela apabila Mohd najib Razak menjadi perdana menteri nanti. Percayalah.

No comments: