Monday, February 9, 2009

Apa yang terjadi di Perak kini,Silap siapa?

Oleh kerana tidak sabar untuk berkuasa semula, maka berlakulah apa yang berlaku di Perak.

Hasil tidak fikir masak masak oleh Sultan maka berlakulah apa yang sudah berlaku.

Betul lantik menteri besar hak mutlak sultan.Tapi tidak boleh lantik menteri Besar dalam satu masa atau menteri yang dilantik dahulu masih belum letak jawatan.

Apakah boleh melantik seorang lagi menteri sedang Perak masih ada menteri lama yang belum letak jawatan juga dilantik oleh Sultan.

Kerajaan Perak yang diperintah oleh PR bukan kerajaan "semantara" tapi ia adalah kerajaan "rasmi" sah disisi undang undang tubuh negeri berkenaan

Lainlah jika kerajaan PR itu kerajaan semantara semasa dewan dibubarkan selepas tamat pilihanraya umum.

Jika itu maka sudah tentu jatuhlah kerajaan semantara itu. Apabila BN lebih majoriti adun maka dia boleh tubuh kerajaan tanpa tunggu apa apa lagi,kerana itu adalah haknya.

Akan tetapi kerajaan PR adalah kerajaan rasmi yang sah disisi undang undang, maka wajar dijatuhkan melalui undi tidak percaya dalam satu sidang dewan yang diadakan.

Inilah yang wajar dilakukan oleh Sultan dan bukan boleh dilakukan sewenang wenangnya sehingga menyebabkan ia dikira sebagai suatu cara dan kaedah yang tidak bermoral.

Undang undang boleh ditafsir dengan pelbagai tafsiran. pengamal undang undang boleh langgar undang undang yang diluluskan.

Tetapi kita kena ingat bahawa undang undang itu adalah cipta manusia boleh dilanggar dan boleh dipatuhi. Aapa pun undang undang Allah orang boleh langgar dan tidak mematuhinya. Apa lagi undang undang cipta manusia.

Pengamal undang undang boleh berbohong melalui tafsiran masing masing.

Demikian juga hakim atau ketua hakim, mereka boleh kata itu dan ini atas nama agenda peribadi masing masing sehingga menyebabkan institusi kehakiman menjadi buruk dan sedang dibaikpulih sekarang ini.

Doktor boleh berbohong dengan laporan kes bedah siasat yang dilakukan. Mengapa jadi begitu? kerana mereka manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan dosa.

Ulama juga boleh berbohong malah boleh menipu orang awam. Yang haram dikatakan halal dasm yang halal dikatakan haram atas sebab agenda peribadi mahu tidak mahu terpaksa guna hawa nafsu.

Malah ada yang tergamak mengatakan riba itu bukan riba, dan yang rasuah bukan rasuah.

Apa pun Sultan dan para pemimpin Umno yang ada sekarang bukan kalangan orang yang beriman jauh sekali sebagai orang yang bertakwa.Sebab boleh sahaja berlaku perkara yang diluar jangkaan.

oleh itu tidak hairanlah apa yang dilakukan termasuk melantik dan menerima angkat sumpah menteri besar baru Perak tempoh hari itu boleh diterima sebagai tidak salah
dan betul sednagakan ia jelas bercanggah dengan undang tubuh negeri pasal 16 yang disebut oleh Ir Mohd Nizae Jamaludidin.

Pengamal undang undang cakap itulah kehendak undang undang dan rakyat negeri Perak tanpa menyedari apa yang berlaku itu bukan kehendak rakyat tetapi kehendak wakil rakyat dan kerajaan barisan nasional BN dan terhgamk mentafsir undang undang tubuh negeri pasal 16 dengan pelbagai tafsiran.

Cuma peguam negara sahaja setakat hari ini masih senyap sepi. Mungkin dia sudah sedar yang dia sendiri pernah melakukan kesilapan besar dalam banyak perkara.

Peguam negara pernah berkata kepada kerajaan Terengganu (1999-2004) bahawa negeri Terengganu tidak boleh buat undang undang, sedangkan undang undang tubuh kerajaan Terengganu ada menyatakan negeri melalui dewan undangan negeri boleh meluluskan undang undanag sendiri.

Yang peliknya macam orang undang boleh berkata negeri Terengganu tidak boleh buat undang undang sedangkan setiap negeri ada diperuntukan untuk mengubal undang undang negeri yang apabila bercanggah dengan undang undang negara maka ia terbatal dengan sendiri.

Demikian juga dengan apa yang berlaku keatas Perak sekarang yang menyatakan negeri Perak tidak boleh ada dua menteri besar.Tetapi sekarang negara itu ada dua menteri besar yang disifatkan menteri lama itu menteri besar haram.

Mengapa dilantik menteri besar baru sedang menteri besar lama masih belum letak jawatan. Belum letak jawatan bermakna masih sah sebagai menteri besar dari segi undang undang.

Jawatan yang dilantik tidak boleh gugur sendiri, kecuali melalui peletakan jawatan dan rampas kuasa memang tidak sah dari segi undang undang,kecuali dipecat.

Sultan berhak memecat menteri besar yang dilantiknya.

Mengapa tidak memecat dahulu sebelum melantik yang baru.

Ini baru tidak jadi haru biru sepertimana yang berlaku sekarang.

Hasil tidak sabar para pemimpin BN dan Sultan maka jadi apa yang tidak diingini. Silap siapa?

No comments: