Saturday, February 21, 2009

Pungutan Derma Palestin di Pekan Batu Enam meletup

Memang masih ramai orang tidak percaya pungutan ceramah derma Palestin sebanyak RM 48, pada malam 12 Februari 2009 itu. Sama ada percaya atau tidak RM 48,000.00 derma Palestin di Pekan Batu Enam, itulah adalah hak mereka.

Mereka yang tidak percaya itu memang ada asas yang dijadikan ukuran itu. Pertama Pekan Batu Enam walaupun pernah meletup kerana insiden rusuhan polis dengan orang awam stau ketika dahulu.

Akan tetapi pungutan derma yang dilancar tidak melebih RM 4,500 satu satu ceramah. Tetapi pada malam 12 Februari 2009 pekan Batu Enam pecah rekod dengan letupan pungutan sebanyak RM 48,000.000 dan derma runcit sebanyak RM 51,000.

Boleh dikatakan kebanyakan orang Melayu yang mudah percaya kali tidak mudah percaya dengan derma palestin sebanyak RM 48,000.00 dipungut di Pekan Batu Enam.

Sama ada percaya atau tidak itulah realitinya. Memang tidak munasabah. Lebih lebih lagi hadiri yang datang pada malam itu tidak seramai ketika ceramah diadakan didalam stadium.

Kalau ceramah itu diadakan didalam stadium yang boleh memuatkan hadiri seramai enam puluh ribu orang lain ceritanya.Ini pekan Batu Enam yang jumlah hadirinya hanya tidak sampai sepuluh ribu orang.

Kalau RM 2.00 satu kepala sudah tentu jumlah pungutan tak sampai RM 20,000. itu jika semua hadiri memyumbangnya. Tetapi sejarah telah membuktikan hanya 30 peratus sahaja orang yang hadir yang menghulurkan derma.

Disini dapat kita lihat betapa tinggi semangat juang yang ditunjukan oleh orang Melayu Terengganu terhadap apa yang berlaku keatas rakyat Palestin di Gaza. Bukan setakat memberi derma wang ringgit, malah ada suara diantaranya bersedia dihantar ke Caza untuk berperang.

Kalau ceramah di stadium satu ringgit satu kepala sudah tentu dapat pungut sebanyak RM60,000.00. Ini pekan Batu Enam yang barang kali tidak pernah pecah rekod meletup sehingga mengatasi ceramah yang diadakan di Stadium.

Bercakap pasal pungutan derma penulis masih belum lupa dengan ceramah anjuran PAS yang diadakan di stadium Sultan Muhammad di Kota Baru tahun 90an.

Pungutan terbanyak ialah sebanyak RM 80,000.00. Ia munasabah, kerana hadiri yang datang pada awal penubuhan kerajaan PAS ratusan ribu orang.

Bayangkan kalau satu ringgit satu kepala. Sudah tentu ratusan ribu ringgit yang dapat dipungut.

Jadi apa yang berlaku di Pekan Batu Enam pada 12 Febrauri 2009 barangkali masih jadi tandatanya. Sehingga hari ini masih ada yang bertanya betul ke. Bermakna masih ada orang Melayu tidak percaya akan hakikat itu.

Itulah sikap orang Melayu kita terhadap usaha yang dilakukan oleh PAS. Kalau usaha itu dilakukan oleh Umno sudah barang tentu tiada masalah. Lebih lebih lagi orang PAS ramai yang miskin berbanding dengan orang Umno ramai kaya raya.

Yang peliknya soal derma turut dipolitikkan sehingga menyebabkan orang tidak percaya dengan apa yang usahakan oleh parti pembangkang.

Penulis juga masih belum lupa dengan isu yang pernah dimainkan oleh pihak Umno mengenai pungutan derma yang dibuat oleh PAS. Termasuk melemparkan pelbagai tuduhan bahawa segala hasil pungutan yang dibuat itu adalah semata-mata untuk kepentingan para pemimpin PAS.

Apapun yang dihadapi PAS negeri Terengganu dengan bantuan PAS pusat tetap mengadakan siri ceramah yang diberi nama ceramah palestin yang hadiri oleh wakil kerajaan Palestin Sami Abu Zuhari, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Dr Syaed Azman Ahmad Nawawi dan Mohamad Sabu.

Walaupun pungutan derma tidaklah sebanyak yang dipungut oleh gerakan lain di Malaysia ini, tetapi pungutan yang dibuat oleh PAS sekurang kurangnya dapat mengurang penderitaan penduduk Gaza yang mangsa serangan Yahudi Latnatullah itu.
Oleh kerana krisis kemanusiaan di Gaza masih hangat diperkatakan. Kebanyakan rakyat Malaysia masih menunjukkan keprihatinan dan sokongan yang tinggi terhadap isu tersebut.

Maka penyaluran bantuan kemanusiaan perlu dilakukan secara segara, baik dari segi bantuan makanan dan perubatan, peralatan hospital, pembangunan ekonomi, infrastruktur serta pembangunan sosial bagi memastikan masa depan penduduk Gaza tidak terus gelap.

Ketika Gaza mula menghadapi serangan pada penghujung tahun 2008 yang lalu, PAS Pusat dan PAS Terengganu bertindak segera yang mana fokus utama diberikan kepada bantuan kecemasan iaitu mengedarkan bekalan makanan dan perubatan kepada mangsa.

Kita percaya pungutan yang dibuat oleh PAS Terengganu sepertimana yang dinyatakan diatas bukan untuk pembiayaan program yang dianggarkan sejumlah RM3.675 juta (AS$1.05 juta) diperlukan, tetapi semata mata untuk menyatakan bertapa perihatin gerakan Islam yang selama begitu kometed krisis kemaunsiaan di Gaza.

Kita amat sedih dengan data yang dikeluarkan oleh Biro Statistik dan Perangkaan Palestin, mengikut anggaran awal yang disediakan melalui kerjasama Kesatuan Kontraktor Palestin, jumlah kerugian keseluruhan bagi kemusnahan bangunan dan infrastruktur akibat serangan yang bermula pada 27 Disember 2008 adalah sebanyak AS$1.098 bilion.

Bagaimanapun jumlah sebenar akan meningkat lebih tinggi selepas anggaran terperinci disiapkan. Perangkaan tersebut juga mencatatkan bahawa 4,100 buah rumah musnah sepenuhnya dan sebanyak 17,000 buah dikategorikan sebagai rosak dan tidak boleh didiami. Jumlah kerugian bagi kategori bangunan kediaman sahaja dianggarkan sebanyak RM987 juta (AS$282 juta).

Kemusnahan bagi bangunan pentadbiran kerajaan dicatatkan sebanyak AS$48.5 juta, kemusnahan di pusat keselamatan utama AS$6.3 juta, bangunan milik majlis perbandaran AS$2.3 juta dan kerugian dari segi tanah pertanian dan premis perusahaan lain pula berjumlah AS$90 juta.

Jika kemusnahan diukur dari segi perkhidmatan awam pula, 25 sekolah dan tempat pengajian yang musnah bernilai kira kira AS$8.4 juta, 23 buah masjid yang bernilai AS$3 juta juga musnah dan 1,500 buah kedai dan pusat kemudahan komersial yang lain bernilai AS$1.9 juta sudah tidak dapat beroperasi lagi.

Selain itu, kemusnahan bagi rangkaian bekalan air dicatatkan sebanyak AS$2.4 juta, AS$0.4 juta bagi kerosakan pembekalan elektrik dan AS$2.0 juta anggaran kerosakan jalan raya. Kemusnahan ini mengakibatkan kelumpuhan dari segi logistik dan pengangkutan di samping mengakibatkan keputusan bekalan elektrik, bahan api dan air bagi majoriti penduduk Gaza.

Bagi kemusnahan infrastruktur yang berlaku, dianggarkan sejumlah AS$600 juta diperlukan bagi kos pembersihan dan pemindahan runtuhan bangunan sahaja. Jadi apalah sangat pungutan yang dibuat oleh PAS di Pekan Batu Enam jika dilihat kemusnahan yang perlu ditanggung oleh kerajaan Hamas Palestin.
Sekian.....................

No comments: