Tuesday, May 25, 2010

Jawatan MB dan EXCO punca reputasi tercalar

Tajuk tulisan saya ini ada pro dan kontra. Tapi itulah reality yang tidak dapat dinafikan, kerana Datuk Seri Haji Abdul Awang, presiden PAS dan Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung yang reputasi masing masing sudah tercalar.

Buktinya sedikit masa dahulu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang juga musyidul Am PAS mahu Presiden PAS itu ditentukan jawatannya melalui Muktamar Khas.

Sehari dua ini Presiden mahu pindaperlembagaan parti agar orang bukan Islam boleh dicalon sebagai adunyang ada kaitan secara langsung dengan memberi wala’kepada kafir

Demikian juga Datuk Mustaf Ali yang disebut oleh Azizi Abdullah Dalan blognya bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang melantik Mustafa Ali sebagai setiausaha Agung.

Di Terengganu pro dan kontra dua nama besar dalam PAS Malaysia ini semakin menjadi topic perbincangan hangat

Dalam Tranungkite online Mohd Noor Awang yang menulis Terengganu dalam dakapan UMNO diulas seorang pengulas bahawa Datuk Mustafa Ali dan Datuk Wan Mutaliab Embong harus kekal sebagai calon dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Alasannya kedua dua tokoh itu adalah professional yang mahu tidak mahu mesti dikelalkan sebagai calon disamping calon muda yang berwibawa.

Kita tidak harus bercakap sesuatu yang kita tidak tahu dengan reputasi kedua dua tokoh yang dikatakan banyak jasannya kepada PAS selama ini.

Soal banyak buat jasa pada PAS satu perkara yang berbeza dengan reputasi masing masing. Tidak dapat dinafikan mereka itu banyak buat jasa.

Jasa seorang boleh hilang apabila reputasi masing masing sudah tercalar, kecuali bagi mereka yang jadikan duit sebagai tuhan.

Kita tidak tahu mengapa pengundi dan orang PAS tidak suka dengan Datuk Mustafa Ali dan Datuk Wan Muttalib Embong. Bukan dua nama itu sahaja yang disebut sebut sebagai orang yang sudah layak dijadikan calon dalam pilihanraya. Malahan nama Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang terbabit juga.

Apa yang mampu saya kata, tidak lain dan tidak bukan setelah mereka menjadi menteri Besar dan EXCO (1999-2004)

Sejak itulah muncul isu tidak puashati terhadap mereka yang pernah menjawat jawatan EXCo, termasuk Nama Yahya Ali dan Ustaz Abu Bakar Abdullah yang sebelum ini, kedua dua orang wakil rakyat ini adalah merupakan wakil rakyat terbaik.

Tetapi setelah menjawat jawatan EXCO dan pas kalah teruk nama yang ada diatas itu sangat tidak disenanginya. Nama Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dikaitkan.Apa tah lagi nama Ustaz Datuk Abu Bakar Chik dikatakan akan ke Kuala Nerus semula?

Satu dua hari ini Presiden PAS itu disebut sebut akan kalah dalam pilihanraya umum musim ke 13 nanti kerana pengundi POS di Marang bertambah menjadi 6,000. Orang.Ada yang mengatakan kalah memang adalah kehendak Allah.

Kalah menang adalah kehendak Allah. Allah boleh memenangkan sesiapa hatta pengundi POS bertambah banyak mana sekalipun.Tetapi diatas muka bumi ini manusia kelihatan macam raja boleh buat apa sahaja. Hatta buat jahat sekalipun.

Kita kena yakin dengan kehendak Allah, kerana 313 orang boleh kalahkan 1,000 orang dalam peperangan. Inilah dalam pangkah memangkah (undi kertas logo bulan dan dacing) ia bukan boleh menyebabkan hilang nyawa.

Kesimpulannya mesti ada yang tidak kena. Kalau tidak mengapa isu ini boleh dibesar besarkan di khalayak ramai. PAS kena fikir dan fikir mengapa isu ini menjadi perbincangan hangat dikalangan orang PAS sendiri hari ini.

No comments: