Saturday, May 29, 2010

RM 250 juta tingkat poetensi pendidikan Terengganu?

Membaca berita bertajuk: RM 250 juta tingkat potensi pendidikan, teriangat saya peruntukan sebanyak RM 200 juta oleh kerajaan PAS (1999-2004) terhadap potensi pendidikan Terengganu.

Demikianlah betapa prihatinnya kerajaan yang memerintah Terengganu pada waktu itu. Tetapi malangnya wang sejumlah RM 200 juta itu tidak dapat disalurkan kepada sekolah sekolah milik kerajaan pusat.

Mengapa tidak? Kerajaan Pusat telah mengeluarkan surat perkeliling bahawa jangan menerima sebarang bantuan yang diperuntukan oleh kerajaan PAS.

Begitulah apa yang berlaku pada kerajaan PAS waktu itu. Alangkah malangnya sebuah kerajaan yang bernama PAS.

Tahniah kepada Datuk Ahmad Said kerana memeruntukan wang sebanyak RM 250 Juta untuk tingkatkan potensi pendidikan negeri Terengganu yang dikatakan mampu menjana pulangan baik pada masa akan datang.

Wang sebanyak RM 250 juta adalah terlalu kecil berbanding dengan peruntukan projek mendalami sungai muara Kuala Terengganu dan membina benteng penahan ombak sebanyak RM 1.2 bilion.Apalah sangat wang RM250 juta itu jika dibandingkan dengan satu jalan sepanjang 5.6 kilometer yang berharga RM 200 juta.

Peruntukan potensi pendidikan sebanyak RM 250 dengan pelbagai insentif yang telah diberikan kerajaan Terengganu untuk meningkatkan mutu pendidikan seperti peruntukan khas peningkatan peperiksaan awam, sekolah elit sekolah premier, kelas dan peperiksaan maya serta pengigahan e-book yang menjadi kebanggaan menteri besar itu dipertikainkan.

E-book yang menjadi kebanggaan Menteri Besar itu telah mencalar reputasi pelajar kerana ada kes e-book bukan digunakan untuk potenasi pendidikan malahan alat itu diguna untuk melayari vedio lucah yang menjadi kegilaan remaja kini.

Tidak dinafikan potensi pendidikan Terengganu tinggi berbanding sebelum ini, tetapi sedikit tercalar dek semakin hari semakin tingginya jenayah maksiat, termasuk melahirkan anak tanpa nikah yang dikatakan sebanyak meningkat.

Kerajaan Terengganu yang diterajui Datuk Ahmad Said diberi tahniah kerana berlumba lumba terhadap potensi pendidikan, tetapi kebanyakan remaja yang mendapat peruntukan tersebut berlumba lumba melakukan maksiat.

No comments: