Thursday, May 13, 2010

Yahudi mengganas di Kuala Nerus

Suatu ketika dahulu Kerajaan negeri Terengganu Darul Iman katakan sama macam Yahudi. Malah ada yang berkata sebagai lebih teruk dari kerajaan Yahudi.

Memang tidak wajar Kerajaan Terengganu digelar macam Yahudi. Sememngnya wajar digelar Demikian. Kalau berkata zalim boleh kira juga, kerana telah tidak berlaku adil terhadap rakyat nya sendiri.

Kerajaan Terengganu semasa diterajui oleh Datuk Idris Jusoh (2004-2008) tidak sekejam yang diperlakukan oleh Yahudi terhadap rakyat Palestin sejak (1948 hingga kini).Macam mana boleh gelar macam Yahudi.

Begitu malangnya nasib sebuah negeri Terengganu Darul Iman yang sering dituduh demi dituduh ternasuk telah digelar sebagai negeri yang lebih teruk macam Yahudi.

Datuk Ahmad Said, ketika Mohd Abdul Wahid Endut menyatakan bahawa kerajaan Terengganu lebih teruk dari Yahudi tidak lama dahulu naik berang. Pendek kata label itu tidak boleh diterimanya sama sekali.

Bayangkan? Kerajaan Terengganu adalah kerajaan yang diperintah oleh orang Melayu. Macam mana orang Melayu bertindak sekejam Yahudi.

Beliau begitu marah dan tergamak mengeluarkan kata kata ”jahat tu Yang di Pertua” terhadap YB Mohd Wahid Endut. mereka berdua bertikan lidah, termasuk mencabar untuk membuat perhitungan seorang lawan seorang di mana mana sahaja.

Kebetulan Ahmad Said seorang EXCO kanan dan bertanggung jawab mempertahankan kerajaan yang diterajui Idris Jusoh dari dituduh sebagai kerajaan yang teruk macam Yahudi.

Siapa yang tidak naik berang dengan gelaran seumpama itu, sedangkan tindakan meroboh masjid di Kampung Bujal Kemaman yang dibina diatas tanah kerajaan yang berstatus TOL yang ditamatkan atas arahannya sendiri.

Pihak kerajaan menganggap tindakan meroboh sebuah mesjid dan beberapa buah rumah yang didirikan atas tanah lot yang diberikan oleh Kerajaan PAS (1999-2004) wajar, manakala rakyat pula menganggap tindakan seumpama itu adalah zalim.

Tindakan kerajaan tempatan meroboh masjid Bujal kemaman tempoh hari itu dilakukan atas prosedur yang betul, tetapi dinilai oleh YB Mohd Abdul wahid Endut sebagai tindakan yang zalim, kerana mesjid rumah Allah dan rumah rakyat turut di roboh dengan semahu mahunya.

Yang peliknya penyokong Umno diberi geran kekal, manakala penyokong PAS ditarik balik lesen menumpang semantara (TOL) dan tidak diberi pelaung langsung. malah hampir semua tanah lot TOL ditarik balik dan tidak dibenar lagi untuk membina rumah.
Dua tiga hari lepas perkataan Yahudi muncul kembali meniti mulut demi mulut orang Kawasan Kuala Nerus.

Mengapa tidak? Pihak kontraktor bertindak mecoroboh tanah orang kampung untuk membina jalan politik berharga RM200 juta yang masih kontraversi hingga hari ini.

Saya dimaklumkan pihak kontraktor telah merata tanah orang Kampung tanpa sebarang notis. Jauh sekali untuk membayar pampasan sepertimana yang pernah dilakukan oleh kerajaan sebelum ini.

Penduduk Kampung Banggol Donas mengandaikan tindakan meceroboh itu sebagai Yahudi mengganas hak Rakyat, sedangkan Rakyat didahulukan. Mana dia praktis slogan rakyat didahulukan.

Jika benar dengan apa yang dilaporkan, maka adalah sangat wajar rakyat mengelarkan kerajaan Terengganu macam Yahudi sepertimana yang pernah dibangkitkan oleh YB Mohd Abdul Wahid Endut tidak lama dahulu.

2 comments:

Anonymous said...

Nasib le orang Terengganu...bila dekat-dekat nak mengundi, UMNgokYahudi ni pandai..hulur BERAS,BASIKAL..,HULUR DUIT RM100.,CAIR SEMUA..APA PUNYER TERRR.PADAN MUKA DEPA UNDI LE UMNgokYAHUDI...KEBANYAKAN ORANG TERENGGANU NI BILA NGUNDI TAK GUNA AKAI...

Anonymous said...

Anonymous
deme bukan orang terengganu, dok payoh cakne hal terengganu...cakne negeri sendiri dah lah haha...mane2 parti politik same je boh...cakap lebih, buat dok starang