Tuesday, August 24, 2010

Kafir, munafikin dan Islam

Masih ramai manusia yang tidak faham apakah itu “munafik” dan apakah itu “Kafir” serta apakah itu “Islam” yang menjadi pokok perdebatan sejak dahulu hingga kini. Munafik ialah mereka yang masuk Islam berlindung disebaliknya.

Sebagai contoh, macam Abdullah bin Ubay. Yang mengaku Islam juga boleh jadi munafikin apabila diberi amanah tidak amanah, apabila berjanji mungkin dan apabila bercakap berbohong . Tinggal solat jumaat tiga kali berturut juga munafik.

“Kafir” ialah mereka engkar dengan perintah Allah SWT, sepertimana Yahudi dan Keristian atau seangkatannya, bagi umat Islam yang mengaku beragama Islam dan meninggalkan solat lima waktu sehari semalam dengan sengaja juga kafir. “Islam” ialah mereka yang patuh dengan perintah Allah menyerah diri seratus peratus kepada Allah yang maha pencipta.

Bangsa memang banyak, manakala manusia telah diklasfikasikan kepada dua , iaitu kafir dan Islam. Islam terbahagi kepada 73 puak manakala kafir berpecah kepada 72 puak semuanya tak boleh pakai, cuma kafir zimmi saja boleh diambil kira setengak wujudnya Negara Islam.

Kita tidak lupa dengan munafikin dan kafir hatta apa bangsa sekali pun biar dimana mereka berada adalah bagaikan “penyakit barah” kepada tubuh badan. Ia akan menyebarkan rancunnya apa berlaku percubaan serta ujian.

Apatah lagi ujian tipudaya mereka dapat dilihat sewaktu dalam kegentingan. Semasa aman mereka adalah bebanan berat kepada orang lain dan dalam waktu bahaya mereka merupakan kuman yang menular dalam badan.

Manuafikin beria ia mendkwa beriman, manakala yang kafir pula harbi atau apa pun melahirkan kata kata yang baik, termasuk mencanang, mahu ikut pentadbiran Umar Abdul Aziz yang sama sekali tidak masuk akal.

Dikalangan orang Islam, termasuk orang PAS percaya dengan kata kata mereka dan di dengar serta di yakin bahawa inilah peluang untuk berdakwah tanpa menyedari tertipu dengan perkataan dan hasrat mahu kepada Islam itu.

Usah orang macam kita mereka Berjaya melakukan tipu daya terhadap Rasulullah SAW serta orang Islam di Madinah beberapa kali.

Semasa perang Uhud umpamannya, mereka Berjaya menyebabkan satu pertiga tentera Islam pulang dari medan perang tanpa bertempur. Mereka juga mencetuskan fitnah untuk merosakan hubungan antara orang orang Islam yang diterajui Nabi Yang maha mulia.

Mereka bertanggungjawab menyebarkan berita palsu peristiwa “hadish al-Ifk” di Madinah. Kemudian dalam peperangan Ahzab mereka mengecewakan orang Islam dan menimbulkan kekeliruan tentang dakwah Islamiah serta mencetuskan keraguan tentang janji Allah dan menggesa para pejuang meninggalkan tempat pertahanan.

Kafir dan manafikin ini menyimpan sikap jahat terhadap orang orang Islam agar menghadapi kekalahan dalam serba serbi, termasuk dakwah islamiah tidak akan berkembang dan tersebar. Sikap ini sudah didedah oleh Allah SWT agar tidak tertipu.

Tapi malangnya masih ramai orang Islam bertindak lebih bijak daripada Allah dan Rasulullah SAW.

Apa tidak tidaknya? Orang Palestin menggunakan kaedah berdamai melalui beberapa perjanjian dan menolak peperangan yang di wajib oleh Allah SWT. Inilah punca Negara Palestin sudah hampir habis dicerobohi.

No comments: