Monday, September 21, 2015

Mat Sabu dan ijtihadnya



Sesetengah mengatakan pintu ijtihad tidak pernah tertutup. Atas sebab itulah Mat Sabu ijtidah perempuan yang bertepek di dadanya dalam perhimpunan kuning tempoh hari macam “cucunya”.

Istilah cucu pada dirinya suatu balasan kritikan terhadap diri yang dirinya tidak berdosa, kerana cucunya.

Betulkah begitu? Betukah seseorang  perempuan yang bukan pertalian darahnya jadi halal apabila dianggapnya sebagai cucu.

Tidak dinafikan Seseorang perempuan yang haram bagi lelaki akan jadi halal pergaulannya apabila diijabkabulkan . Akan tetapi dia tetap haram miskipun dianggap sebagai cucu.

Itulah penetapan Allah kepada kita yang mengaku Islam yang syumul.Tiada fatwa baru yang dibuat oleh ulamak setakat hari ini, kecuali Mat Sabu yang buat fatwa perempuan 
itu macam cucunya. Maka boleh lah bertepek dada dengannya.

Barangkali sudah ulamak islam lebral yang berbuat demikian. Kalau tidak mana mungkin Mat Sabu buat fatwa dengan ijtihadnya bahawa mana mana perempuan tak apa (tak berdosa) atau boleh  bertepek dada dengannya apabila dianggap sebagai  cucu.

Sebagai seorang pengerusi  parti Amanah dan bekas timbalan presiden PAS pasti layak ijtihad sendiri agar dapat melepaskan diri dari tuduhan musuhnya.

Beginilah tindakannya setelah berjaya menubuhkan parti baru lawan PAS yang sangat dimusuhinya dan rakan rakan pasti menerima dengan senang hati akan fatwa itu.

Barangkali semasa dalam PAS dulu pun dia telah mengunapakai fatwa itu. Kalau tidak mana mungkin dia ditangkap kahlwat dengan isteri orang.Mungkin dianggap isteri orang macam anak sendiri.boleh sekereta tanpa diteman suami dan boleh tidur sebilik. Macam Malik Husein dulu orang kanannya.



 




1 comment:

Anonymous said...

MAT SABU tak MUNAFIK macam ulama & pemimpin PAS!