Thursday, September 3, 2015

Sokongan orang PAS terhadap Mat Sabu merudum? Oleh: Abdullah Ngah


Sebelum ini orang tidak tahu yang mat Sabu pernah bersalam dengan perempuan ketika berada di belakang Anwar Ibrahim dalam satu satu program bersama dengan Pakatan Rakyat.

Anwar Ibrahim sudah sedia maklum yang beliau boleh bersalam dengan perempuan, kerana dia bekas Ahli umno. Akan tetapi Mat Sabu masih tidak boleh bersalam dengan perempuan kerana dia timbalan presiden Pas.

Sesungguhnya dalam perhimpunan bersih 4 yang baru lalu orang ramai termasuk orang PAS yang menyokongnya sedia maklum bahawa Mat Sabu sudah bertepek dengan perempuan sehingga ketua pengiringnya Aris Awang terpaksa memohon maaf dengan apa yang berlaku.

Kebanyakan orang muda termasuk yang menjadi penyokong G18 terkejut dengan apa  yang menimpa Mat Sabu pengerusi parti pekerja itu.

Saya tidak terkejut, kerana  itulah balasan orang yang kecewa dalam arena politik yang mana pada makna hawa nafsu suatu yang sangat baik, tetapi sangat buruk maknanya pada keimanan sesesorang.

Kekecewaan seseorang  setakat hari ini belum ada satu pun yang mendatang keuntungan hakiki kecuali keuntungan hawa nafsu punca sokongan penyokong akar umbi  berubah arah.

Betullah kata sesetengah penganalisis politik tanah air parti yang akan ditubuhkan oleh kumpulan G18 tidak akan bertahan lama.

Walaupun ada sesetengah penganalisis politik berkata  tidak boleh dijadi hujjah kerana  itu adalah andaian semata mata belum tentu tepat.

Tetapi pada saya sejarah telah membuktikan bahawa parti BERJASA  dan HAMIM  serpihan pas hayat hidupnya pendek berlaka. Demikian juga parti semangat 46 SERPIHSN UMNO pun sudah berkubur yang tiada batu niasannya.

Saya tetap berpegang dengan hujah tersebut bahawa tali hayat parti pekerja yang dipengerusikan oleh Mat Sabu  walapun  tak mati tetepi akan tertiarap sebelum PRU 14 nanti, kerana nama baik beliau sudah tercalar.

Dengan kata lain peristewa terkini  ketika sangat gembira dengan adanya wadah perjuangan untuk diperjuangkan  atas nama  sokongan peringkat awal dikatakan memuaskan tapi sudah mula merudum  dan tersangat payah untuk naik kembali.

Orang PAS peringkat akar umbi masih belum boleh menerima  pemimpinnya boleh bersalam dengan perempuan, walaupun  sepanjang  PAS bertalaluf siyasi dengan DAP sudah ada para pemimpin bersalam dengan perempuan ketika dalam majlis majlis anjuran pakatan rakyat ketika dibelakang Anwar Ibrahim.

Ini adalah berita yang dikhabarkan kepada saya dan saya mendengarnya. Perawi adalah seorang yang jujur dan ianya bersambung dari satu mulut ke satu mulut yang saya sipatkan ianya adalah khabar ahad yang mungkin tidak boleh dijadikan hujah.



7 comments:

Anonymous said...

Selamat dtg ke club fitnah saya bagi Tiga suku bintang.

Anonymous said...

Semua orang pernah mengalami saat bergesel dengan orang perempuan apabila berada di tempat yang sempit dan sesak seperti di pasar malam, membeli belah hari raya, berebut nait LRT, berdiri berasak-asak dalam train dan sebagainya. Carilah hujah yang konkrit sikit. Jadilah Melayu yang interlect sikit

mamat said...

cakap guna kepala lutup. Adakah sama bergesel dengan berdepek dari segi makna. Inilah jawapan yang paling ra'yu ketika komen terhadap kes Mat Sabu.Orang buta boleh nampak. yang peliknya orang celek tak nampak apa yang benar benar berlaku.Jika inilah intelektual Melayu maka punahlah masyarakat, kerana tak tahu makna antara bergesel dengan betepek.mungkin ini punca orang melayu tak lulus bahasa sendiri.

Anonymous said...

apa peduli dengan sokongan orang Pas. Dah tah ada kena mengena pun.Orang lain nampak apa yang berlaku.Orang Pas kerana otak kelabu,fikir bukan bukan/

sannyboy said...

Confirm failed bahasa melayu budak ni....

Anonymous said...

la dok kalut lg dgn mat sabu...pi ra guna otak mu yg cerdik tiga suku ulas benda yg berpaedah utk agama mu...kebangkrapan soassial la..mangsa banjir yg mula menerima bantuan pertubuhan agama buddha sbb ketua islam d negeri tu sibok mmebeli range rover ka..ka...kejayaan pas dlm menggunakan isteri yak ni pompuan dlm mencagar kesetiaan paarti ka...kesetiaan pd islam ok bole..tak payah cagar ...pada parti lu kena cagar bini wawa kakaa..kiok pa punya low class...ngalahkan pompuan kaberet...cit low classs punya kaki

Anonymous said...

Abang Mat Sabu The Power! pas taliban boleh gi mampos. presiden bangang kuat ponteng sidang parlimen.