Wednesday, December 21, 2016

Benarkah TUN M nak tumbangkan kerajaan umno/BN?



Nampak jelas Tun Mahathir Mohammad tidak mahu dan tiada niat pun untuk tumbangkan kerajaan Umno/BN.Itulah yang penulis Nampak.

Tun Mahathir Mohammad bekas perdana menteri pernah keluar umno kerana marah dengan Tun Abdullah Ahmad dan masuk semula apabila Tun Abdullah serah jawatan perdana menteri kepada Datuk seri Mohd Najib Razak.

Tun Mahathir keluar semula umno Dek Marah pada Datuk seri Mohd Najib Razak. Mmegapa? Tidak lain dan tidak bukan, kerana Najib memecat anaknya Datuk Mukhriz yang sedang menarjui negeri Kedah

Sejarah telah membukti, sesunggahnya Tun Mahathir ini pernah marah dengan Tunku Abdul Rahman al haj. Pernah marah dengan Tun Musa Hitam, pernah marah dengan Tun Ghaffar Baba pernah  marah dengan Anwar Ibrahim.pernah marah dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan kini marah pula dengan Datuk Mohd Najib Razak.

Inilah penyakit yang dihidapi Tun Mahathir selain mengidap sakit pintasan jantung yang kemungkinan sampai sepanjang hayatnya.

Atas sebab itulah penulis berani berkata Tun Mahathir tidak ada niat untuk tumbangkan kerajaan umno/BN. Walaupun sudah ada parti bersatu, tetapi beliau  masih sayang lagi dengan parti umno dan kerajaan yang pernah diterajui selama 22 tahun itu.

Oleh itu, Tun Mahathir cuma mahu jatuh Datuk seri Mohd Najib Razak dan diganti dengan perdana menteri baru sepertimana yang pernah dilakukan keatas Tun Abdullah Ahmad Badawi.itu sahaja. Tidak lebih daripada itu.

 Berbeza dengan pendapat  Datuk Kadir Jasin tokoh wartawan Negara penyokong tegar Tun Mahathir  yang juga turut keluar  umno dan berkarta, kita mahu tumbangkan kerajaan umno/BN yang diterajui Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Usaha hebat untuk menjatuhkan Datuk Seri Mohd Najib Razak kemungkinnnan besar tidak berhasil, kerana ketika diserang bertubi tubi itu tiada kelihatan yang Najib mengalah.malah beliau begitu kuat semangat kebal untuk kekal sebagai perdana menteri sehingga PRU 14 ini

Demikian juga usaha untuk tumbangkan kerajaaan umno.BN kelihatan tipis, kerana maufakat yang dibentuk dalam pakatan harapan kelihatan tak keruan.Hala tujunya tidak akan kemana.mana.

lebih lebih lagi Pas tidak akan sekali sekali turut bermaufakat selagi DAP dan Amanah masih ada dalam pakatan harapan.

Sesungguhnya PAS akan tetap terus berpegang dengan keputusan yang telah dibuat oleh Majlis Syura Ulama PAS sebelum ini bahawa tiada sebarang kerjasama dalam apa jua bentuk dengan parti DAP dan PAN, dan mana -mana pihak yang bersikap keras terhadap Islam.

Tegas Prewsiden Pas datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, bahawa di masa yang sama PAS sedia berbincang dengan mana-mana pihak yang menghormati dasar perjuangan PAS.





Sesungguhnya inilah jalan sukar bagi pakatan pembangkang untuk tumbangkan kerajaan umno/BN dalam PRU 14 nanti.

Tan Sri Muhyiddin Yassin,  walaupun sudah dipecat dari umno, kelihatan masih sayangkan parti keramat orang melayu itu.

Parti bersatu hanya dijadikan alat oleh Tun Mahathir untuk mencapai impiannya sahaja tidak lebih daripada itu. Percayalah.
 

No comments: