Tuesday, March 3, 2009

jangan mudah percaya dengan orang Umno

“.....looking back, I can say I’m better than the previous MB.” (Menoleh ke belakang, saya boleh mengatakan saya lebih bagus daripada Menteri Besar yang lalu).

Bagi saya berkata saya lebih bagus suatu yang sangat tidak baik dari segi kaedah peribadi, kerana Allah pernah menyatakan jangan berkata kami sudah beriman, sedangkan kamu belum lagi diuji.

Imam Al Ghazali pernah berkata sesiapa yang mendakwa dirinya “baik” maka bermakna mereka yang mendakwa itu tidak sepertimana yang didakwa.

Hal ini dapat kita sesuaikan dengan ayat Allah yang bermaksud: ”jangan kamu berkata kamu sudah beriman sedangkan kamu belum di uji.”

Berkata (Tan Sri Khalid Ibrahim) saya lebih bagus daripada Menteri Besar yang lalu ( Datuk Seri Khir Toyo) tidak harus keluar dari mulutnya.

Perkataan yang patut keluar dari mulut Tan Sri Khalid Ibrahim ketika menjawap soalan blogger Rocky’s Bru (Ahirudin Atan) sepatutnya berbunyi begini: Khir Toyo lebih bijak dari saya kerana gondol Bukit Cahaya Alam dan beri rumah kepada Exco sebuah setiap seorang.

Memang Khir Toyo boleh buat apa sahaja yang dia suka, kerana SPRM duduk dibelakangnya. Laporan media, SPRM terjun tak bertangga menyiasat.

Laporan Polis yang di buat ADUN PKR mengenai tawaran RM 20 juta untuk lompat parti tidak dilayan.Itulah PSRM yang baru. 2X5 juga. Demikian juga kehakiman.

Pendek kata apa yang di buat orang Umno semua betul walaupun salah. Apa yang dbiat oleh PKR walaupun betul tetapi semuanya salah.

Hal ini sama apa yang penrah dilakukan oleh Umno terhadap kerajaan Terengganu yang terajui oleh PAS dahulu. Apa yang buat oleh EXCO PAS semuanya disiasat sampai dalam kelabu.

Tun Salleh Abas dikata salah gunakuasa kerana membawa kereta EXCO ke Kebun Durian. Pada hal kereta EXCO boleh digunakan oleh EXCO kemana sahaja yang disukai. Itulah kerja orang Umno sehingga membuat kerajaan PAS tercalar.

Demikian juga dengan apa yang di alami oleh Tan Sri Khalid Ibrahim bersabit dengan kereta peribadi yang dikatakan salahgunakuasa. Pada hal seorang menteri boleh guna wang kerajaan untuk baiki kereta peribadi disamping kereta rasmi.

Mantan Menteri besar Terengganu (Datuk Wan Mukhtar Ahmad) ketika menerajui Terengganu mengunakan lima buah kereta tidak dikata salah gunakuasa pun, malah mereka tidak pernah disiasatpun selama menjadi menteri besar.

Dalam sejarah Mantan Menteri Terengganu pernah disiasat oleh BPR . Apa yang berlaku? 7 orang pegawai BPR Terengganu ditukar ke Johor. Itulah bahananya.
Oleh itu jangan bimbang wahai Menteri Besar Selangor.

Pasrahlah, berserahlah kepada Allah, kerana Allah sentiasa bersama orang yang beriman. Kuatkan iman kerana Allah mentadbir kerajaaan langit dan bumi.Kita kena tunjuk peribadi yang terbaik dan jangan gelabah dan latah, kerana gelabah dan latah itu menzahirkan sifat ketidak bijaksanaan seseorang.

Lakukan apa yang betul dan jangan sekali lakukan perkara yang bercanggah dengan kehendak Allah. Saidina Umar pernah berkata: Musuh lakukan maksiat dan kita juga lakukan maksiat, maka musuh akan menang. Ingat, jangan sekali sekali buat maksiat.


Dan jangan lupa dengan pegawai kerajaan, kerana mereka orang Umno yang mahu tidak mahu pasti banyak melakukan sabotaj sepertimana yang di lakukan terhadap kerajaan Kelantan dan Terengganu dahulu.

Jangan mudah percaya dengan apa yang dilakukan dan dipersetujui sepertimana Mengenai perkembangan terakhir penyiasatan rasuah/pecah amanah yang dikata ada bukti kukuh oleh PSRM, sedangkan kamu kata kamu tidak pernah mengarahkan Perbadanan Kemajuan Negeri (PKNS) atau mana-mana anak syarikatnya menghantar lembu korban ke kawasan Parlimennya, Bandar Tun Razak.

Jangan mudah percaya dan berhati hatilah dengan persetujuan Pegawai Kewangan Negeri bagi menggunakan kereta Lexus Rx milik peribadinya sebagai “kereta rasmi” dengan kerajaan membayar kos minyak dan penjagaan.kerana ini mungkin suatu perangkap untuk menjerat.

Hal ini pernah dilakukan oleh pegawai kerajaan negeri Terengganu terhadap mantan menteri Besar Haji Abdul Hadi Awang (1999-2004) yang tidak ambil elaunnya dikata berbohong, sedangkan elaun yang diperuntuk itu memang tidak diambilnya menurut Ketua Kerani Tingkat 16 Wisma Darul Iman, yang kebetulan kawan akrab saya.

No comments: