Tuesday, March 24, 2009

Orang baik tidak dapat jadi pemimpin Umno

Memang pun sekarang ini, tiada pemimpin yang sempurna. Mengikut istilah Islam sempurna ialah ”kamil”.

Mana ada manusia zaman sekarang ini manusia”kamil” hatta alim ulamak sekali pun belum boleh kita gelar ia sudah sempurna.

Apa lagi Mufti mufti yang dianggap memegang jawatan paling tinggi dalam Islam. Mereka kebanyakan jadi syaitan bisu pasti bukan orang sempurna. Baik dia digelar sebagai ”Tok Guru” atau ”Tuan Guru”

Apa lagi dengan para pemimpin Umno, baik yang memegang jawatan tertinggi atau dengan kata lain ketua biro agama Umno sekalipun.

Para pemimpin Umno tiada yang tidak terbabit dengan politik wang, baik diperingkat cawangan sekalipun. Apa lagi di peringkat ”Bahagian”. Lebih lebih lagi diperingkat Persekutuan.

Bagi mereka politik wang tidak salah walaupun boleh menrasokkan akidah yang terbabit. Kalau salah sudah barang tentu yang didapati bersalah oleh Lembaga disiplin Umno bukan setakat mengantung keahlianya selama tiga tahun, malah wajar dilucutkan terus keahlian dan apa jawatan yang dipegang.

Lihat politik wang yang dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Ali Rustam ketua Menteri Melaka, Naib Presiden umno. Lihat politik wang yang dilakukan oleh Khairy Jamaludidin Abu Bakar, Naib ketua pemuda dan juga menantu perdana menteri yang didapat bersalah oleh Lembaga disiplin Umno dan diberi amaran masih boleh bertanding kerana menikam satu kali sahaja yang barangkali wang yang dihabiskan hanya satu juta sahaja.

Manakala Mohd Ali Rustam yang didapat bersalah dan masih kekal sebagai ketua menteri yang diandaikan menikam sebanyak 10 kali itu telah menghabiskan wang sebanyak RM10 juta. itu hanya persepsi sahaja. tapi itu adalah realiti yang tidak dapat dinafikan lagi bahawa kedua tokoh Umno itu terbabit dengan politik wang.

Sama ada musang berbulu ayam atau apa apa jenis nama yang diberikan, termasuk kambing hitam ke, itu adalah sama sahaja. Ayam mungkin tidak kenal musang berbulu ayam, kerana ayam tidak dibekalkan dengan fikiran.

Tetapi manusia sudah dibekalkan dengan akal fikiran untuk membezakan dengan binatang, tetapi juga tetap bertindak macam binatang yang harus disebut sebagai ”hairanu natik” oleh Al Quran.

Allah Subha nahu wataala pernah cop manusia sebagai ”bodoh” lagi ”jahil”. Tidak ada seorang pun manusia yang tidak marah apabila mereka dilabelkan sebagai bodoh dan jahil.

Mereka marah kerana mereka ada pendidikan atau mengaji diperingkat Unversiti dan mempunyai ijazah BA, MA dan PHD (DR). Bagaimana boleh dicop sebagai bodoh dan jahil.

Ijazah tidak boleh dijadikan sandaran apa lagi pangkat yang mereka miliki, termasuk Datuk, Datuk Seri Datuk Seri dan Tun sekalipun, kerana orang yang bodoh itu mereka tidak ikut perintah Allah dan Rasulullah.

Allah telah berjanji sesiapa yang ikut perintahNya dan Rasulullah SAW mereka akan hidup bahgia baik di dunia mahu pun diakhirat. Allah janjikan syurga kepada mereka yang ”beriman dan takwa” dan neraka kepada mereka yang ”ingkar”.

Allah mengharamkan rasuah (politik wang) mereka menghalalkan, malah halal dan haram tiada perbezaan.

Mabuk dijadikan amalan ”zina” dianggap biasa ”judi” untuk suka suka kerana terlalu banyak wang yang didapatinya melalui amalan rasuah kronisme dan nepotisme.

Maaf, apa yang saya sebut itu adalah suatu yang realiti dan tidak dapat dinafikan, kerana saya pernah menjadi Ahli Umno pada tahun 70an dahulu berpangkat Setiausaha pemuda dan dilucutkan jawatan kerana banyak beri nasihat pada perkara perkara yang salah.

Sah orang baik tidak dapat jadi ahli Umno, lebih lebih lagi para pemimpin yang baik sah tidak berjaya untuk memegang sebarang jawatan, kerana perwakilan yang hadir ke perhimpunan agung boleh dikatakan telah dibayar dengan wang atau dijanjikan dengan sebarang habuan.

Sebab Tun Dr Mahathir Mohammad yang cuba cuba hendak jadi orang baik terpaksa lari dan keluar umno, kerana untuk menjadi perwakilan keperhimpunan Agung Umno wajaib membayar wang. Jika tidak membayar sudah tentu tidak akan terpilih dalam mana mana mesyuarat agung Umno Bahagian.

Sebab itu saya berkata mereka yang masuk Umno dapat lubang kaya apabila jadi pemimpin,manakala akar umbi walaupun ada habuan, mereka tetap ”papa kedana: termasuk JKKK yang punyai kuasa lebih besar daripada DO.

Jadi apa yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Razak iaitu mengadakan pakej rangsangan Ekonomi, termasuk Bajet mini sebanyak RM 60 bilion itu bukan untuk memberi manfaat kepada rakyat.

Tetapi bajet mini pakej rangsangan itu semata mata untuk mengujudkan projek projek mee segera yang memberi lubang mereka dan kroni kroni ”kayaraya”, termasuk membina sekolah yang diperuntukan sebanya RM 3.2 bilion.

Saya masih belum lupa dengan bajet bina sekolah seluruh negara dengan kos RM 4 bilion zaman Tun Daim Zainuddin menjawat menteri kewangan. Siapa yang dapat habuan itu. Mohd Najib Razak melalui isterinya sebagai pemegang saham terbesar.

Sekarang ini setelah diberi kuasa sebagai menteri kewangan, beliau mengulangi lagi kerja untuk mengujudkan lubang kaya. Demikian juga apa yang pernah dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad waktu jadi perdana menteri dan menteri kewangan anak anak mereka jadi kayaraya.

Abdullah Ahmad Badawi juga serupa walaupun tidak sama. Apa Kurangnya Mohd Najib Razak dibangga banggakan tali barutnya dan berkata Najiblah tokoh yang boleh buat perubahan apabila naik jadi presiden Umno dan perdana menteri beberapa hari sahaja nanti.

No comments: