Sunday, April 26, 2009

Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu sudah dinilai prestasinya

Setelah dinilai prestasi Datuk Ahmad Said selama satu tahun menjadi penerajui, maka Yang DiPertua Majlis Penasihat Pemangku Raja, Tengku Seri Panglima Raja Tengku Baderulzaman mengingatkan kerejaan Terengganu.

Ingatan itu dibuat setelah didapati penerajui kerajaan selama setahun ini dikatakan berbelanja gila gila atau gila gila berbelanja yang membabitkan wang sebanyak RM 13 bilion entah kemana.


Tengku Baderulzaman mengingatkan kerajaan melalui ucapan persamian sidang Dewan Undangan negeri ke 12 yang berlangsung pada 13 April 2009 bahawa kerajaan Terengganu hendak memberi sepenuh perhatian terhadap perancangan pembangunan tanpa meletakkan kepentingan politik sebagai asas.

Bermakna selama satu tahun perancangan pembangunan yang dilaksanakan dilihat bahawa kepentingan politik diletakkan sebagai asas yang barangkali ianya bercanggah dengan motto belanjawan 2009 yang berbunyi me rakyat kan pentadbiran.

Oleh itu, Tengku Baderulzaman dalam ucapannya bahawa dalam kemelesetan ekonomi pada masa ini perhatian dan tindakan yang betul amat diperlukan bagi mengatasi permasalahan yang timbul.

Ini dapat kita fahamkan bahawa kerajaan negeri Terengganu telah melakukan kesilapan yang sama sepertimana pernah dilakukan oleh Tan Sri Wan Mukhtar Ahmad adan Datuk Seri Idris Jusoh sebelum ini hendaklah merancang perbelanjaan supaya tidak berlaku pembaziran wang rakyat.

Atas sebab itu, Tengku Baberulzaman mahu perkara tersebut harus dilaksanakan melalui kaedah perbincangan secara telus dan bersopan. Lebih lebih lagi berikutasn kejatuhan harga minyak dunia yang menyebabkan pendapatan kerajan melalui royalti minyak berkurangan.

Kata kata itu, seolah olah apa apa yang dilakukan oleh Ahmad said tidak dilakukan melalui kaedah perbincangan secara telus dan sopan. Rasa rasa mustahil, Ahmad Said tidak berbuat demikian, kerana setiap projek yang hendak dilulus dan dibuat mesti melalui perbincangan dalam mesyuarat EXCO yang diadakan setiap minggu.

Kalau Ahmad Said berbuat apa yang dikehendak oleh Tengku Baderulzaman, mana mungkin kerajaan dingatkan supaya merancanglah perbelanjaan dengan sebaik mungkin, kerana situasi ketidakstabilan ekonomi dunia memerlukan semua bersatu hati untuk menanganinya.

Titah Tengku Baedrulzaman lagi, ingat mengingatkan agar semua pihak meneruskan amalan hidup sederhana dengan membuat perbelanjaan secara berhemah dan mengamalkan sikap jimat cermat.

Namun begitu, penulis nampak apa apa yang orang lain tidak nampak dan orang lain barangkali nampak yang penulis tidak nampak. Jadi penulis nampak dengan jelas yang kerajaan berbelanja gila gila atau gila gila berbelanja. Sebab itu diseru agar ”jimat cermat”.

Seruan jimat cermat dinyatakan oleh Yang DiPertua Majlis Penasihat Pemangku Raja, Tengku Seri Panglima Raja di tujukan kepada kerajaan Terengganu, khusus kepada Menteri besar Ahmad Said yang barangkali masih belum mencapai piawai yang ditetap.

Persoalannya mengapa seruan jimat cermat dibuat? Jawapannya sudah tentu ada yang tidak kena dengan perbelanjaan yang dilakukan oleh pemerintah kini.

Sebelum ini iaitu semasa Terengganu diterajui oleh Datuk Seri Idris Jusoh wang sebanyak RM 7 bilion wang rakyat sudah habis dibelanjakan, manakala RM 6 bilion entah kemana yang barangkali dianggap terlalu boros serta tidak wajar berlaku sekali lagi.

Rakyat Terengganu sudah tentu tidak kisah sangat dengan amalan boros yang dilakukan selama ini. Hatta wang Tabung amanah sebanyak RM 270 juta hilang entah kemana. sebab itu Umno/BN negeri minyak ini boleh memerintah semula selepas tumbang teruk pada pilihanraya umum ke 10.

Ahmad Said barangkali tidak sentitif dengan seruan yang dibuat oleh pemangku Al Sutlan tempoh hari, kerana terlinganya terngiang ngiang dengan khabar angin usul undi tidak percaya terhadapnya.

Tapi bagi penulis seruan itu merupakan pukulan hebat keatas dirinya, lebih lebih lagi belanjawan 2009 berjenama ”me rakyat kan pembangunan” me rakyat kan pentadbiran yang barangkali serasi dengan moto perdana menteri baru ”rakyat di dahulukan”prestasi diutamakan tidak menepati piawai berbelanja.

Atau dengan kata lain pemangku Al Sultan mencabar Ahmad Said supaya jimat cermat dalam berbelanja miskipun wang royalti lima peratus sudah diberi semula kepada kerajaan Terengganu selepas ditarik balik pada 2001 dahulu.

Walaupun sudah banyak wang iaitu RM 1.5 bilion satu tahun, tapi ingat jangan boros, kerana boros itu amalan syaitan dan syiatan adalah musuh yang nyata kepada manusia. Oleh itu hendak berjimat cermat.

Persoalannya mengapa muncul seruan seumpama itu?

Sudah barang tentu kerajaan yang diterajui oleh Ahmad Said dilihat sudah, sedang dan akan berbelanja tidak berhemah iaitu boros yang jelas dan nyatakan sangat dibenci oleh Islam.

Sebagai contoh, sebagaimana yang penulis nampak. Ahamd Said telah meluluskan yang cukup besar dalam bidang pelancongan.Sebanyak RM 77 juta diperuntukan untuk pelancongan yang barangkali tidak munasabah.

Kos sebanyak RM25 juta untuk tujuan membangun Bukit Pak Apil. RM 50 juta diperuntukan untuk membangun Tasik kenyir yang barangkali akan jadi senasib dengan apa pernah dialami oleh ketengah dahulu.

Taman Orkid yang diperuntukan sebanyak RM 43 juta disebut semula oleh Ahmad Said, sedangkan projek itu hanya ada pada nama sahaja, wang tersebut hilang entah kemana.

Adalah suatu yang sangat menyedihkan jika taman yang tiada wujud itu dibangunkan semula dengan kos yang barangkali lebih besar berbanding sebelum ini.

Demikian juga dengan wang sebanyak RM 1.9 juta yang diperuntukan untuk membina dua buah bot yang pernah dibina oleh Ketengah sehingga hari ini tidak dapat dimanfaat langsung.Malah ianya dikelasfikasikan sebagai membazir.

Telah dilukskan RM 5 juta kos tambahan kepada projek empat buah pulau buat manusia di dasar Sungai Kuala Terengganu yang mana projek itu pernah dianggap sebagai membazirkan wang rakyat.

RM 500 juta diperuntukan untuk membangun Bandaraya Persisir Air dan RM 43 juta diperuntukan membina jalan sehala, jalan Air Jernih sepanjang satu kilo meter setengah, Jalan Batas Baharu sepanjang satu kilo meter dan jalan Sultan Ismail sepanjang setengah kilo meter.

Kos ini barangkali ianya kurang munasabah.malah kebanyakan penduduk bandaraya Kuala Terengganu persisir Air mempertikaikan dengan katanya ia tidak dapat menyelesaikan permasalahan kesesakan yang dialami.

Yang sangat menghairankan kita ialah mengenai kos Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Dalan sidang dewan sebelum ini dinyatakan sebanyak RM 500 juta, tetapi dalam sidang dewan yang terbaru dinyatakan kos sebanyak RM 900 juta pula.

Barangkali inilah yang memyebabkan Tengku Baderulzaman mengingat kerajaaan khususnya Ahmad Said supaya berhemah dan jimat cermat didalam berbelanja. Lebih lebih lagi semasa negeri diterajui Datuk Idris Jusoh selama empat itu jelas banyak membazirkan wang rakyat.

sekian.

No comments: