Thursday, April 2, 2009

Politik tidak boleh masuk dalam masjid?

Tidak keterlaluan kalau kita kata bahawa orang Umno tidak kira dia mufti ke, alim ulamak ke, atau yang punyai PHD dalam bidang agama Islam ke, mereka terdiri daripada orang Islam libralisme.

Mengapa tidak? kalau mereka tidak menganut fahaman libralisme Islam mana mungkin masjid sejak dahulu dijadikan tempat solat sahaja.Politik tidak ada tempat dalam masjid. Lebih lebih lagi Umno selama lamanya menyatakan politik suku-agama suku. Agama tidak bercampur dengan politi. Politik tidak bercampor dengan agama.

Ali Abdul Razid dalam bukunya menjelaskan begitu. agama tidak ada kena mengenai politik dan politik pulan tidak ada kena mengeni dengan agama. Ianya tiada kaitan langsung.

Inilah yang dijadikan panduan oleh orang Umno yang faham dengan Islam hadhari. Bukan Al Quran dan bukan hadis yang dijadikan panduan. Jauh sekali untuk dijadikan pedoman.

Mengapa saya kata begitu? anda tentu ada jawapannya. Mufti Perak Datuk Seri Harusani Zakaria pernah berkata sangkut politik di pagar mesjid ,jika hendak masuk kedalam masjid. Bermakna politik tidak boleh bawa masuk kedalam masjid.

Malam satu haribulan April dalam ruangan dialog @ 1 TV 1 Datuk Zamby Abdul Kadir, bekas pensyarah Sains politik yang dilantik sebagai Menteri Besar Perak bercakap dan berhujah seperti menghina Datuk Seri Mohamad Nizar yang diberi peluang menjadi imam solat dalam salah sebuah masjid di kawasan pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang.

Apa tidaknya? katanya saya boleh jadi imam. semua orang boleh jadi imam. Kata kata itu mengambarkan yang Datuk Zambry sangat tidak setuju dengan tidak Datuk Seri Nizar yang barangkali telah mengambil kesempatan selepas selesai solat konon.

Kita tahu Umno memang selama lamanya tidak suka pihak lain mengadakan tazkirah dalam mana mana masjid di seluruh negara ini. Apatah lagi untuk mengadakan ceramah agama.

Di negeri Kelantan sehingga hari Menteri Besar YAB Datuk Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat masih tidak dibenarkan untuk mengadakan tazkirah dalam masjid, walaupun ada imam imam masjid membenarkan Menteri Besar itu menjadi Imam.

Kalau Umno ikut ajaran Islam yang Rasulullah SAW sampaikan sudah tentu majlis tazkirah tidak dihalang atau menjadi halangan, kerana inilah masanya untuk alim ulamak menyampaikan peringatan selain dari khutbah yang disampai tiap tiap hari Jumaat.

Dalam Islam ingat mengingat suatu yang tersangat penting dituntut sepertimana yang dinyatakan dalam surah ”Al asr” yang bermaksud: ”Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang orang yang beriman dan beramal solih dan mereka pula berpesan pesan dengan kebenaran serta berpesan pesan dengan kesabaran”.

Sehubungan dengan ini Datuk Seri Mohamad Nizar dianggap emosional oleh Datuk Zambry Abdul Kadir dengan katanya ”jangan emosional”. Antara mereka siapa sebenarnya emosional?

Ini dapat kita buat kesimpulan bahawa orang yang beri tazkirah dalam masjid dianggap emosional. manakala orang yang menghalang pula, orang yang beriman kerana IQ nya tinggi.

Atas sebab itulah orang Umno menganggap halal haram tiada perbezaan. Mereka boleh mengamalkan politik wang, sedangkan politik wang itu boleh merosak akidah seseorang. Orang Umno boleh makan riba, sedangkan riba itu membuat mereka berjalan terhuyung hayang dan hartanya akan di susutkan oleh Allah sehingga boleh jadi muflis.


Sebab itu kebanyakan orang Umno yang makan riba, makan rasuah tidak mencapai kejayaan penuhnya. Ini dapat kita lihat dan dengar bagaimana hujah para pemimpin bahawa orang melayu lemah dan tidak berjaya menjadi uasahawan yang berjaya.

Allah Subha nahu wataala telah menyatakan sesiapa yang makan riba hartanya akan di susutkan. Bermakna dihabiskan iaitu menjadi muflis. Mana ada orang yang dahulunya kaya raya kekal menjadi kayaraya jika riba dijadikan amalan.

Bank juga turut menjadi mangsa bergabung untuk terus operasi. Kalau tidak berbuat demikian. Lihat Bank Bumiputra. Apa akan jadi dengan bank Islam suatu masa akan datang.

Tidak dinafikan memang ada yang kayaraya tetapi tidak tahan lama jatuh muflis juga akhirnya . Kalau kaya raya pun kaya hutang Bank.

Minta maaf tulisan ini terpaksa pergi jauh sikit dari topik asal. Tapi inilah realitinya apabila menganut fahaman lebralisme Islam yang tidak ada kena mengena dengan ajaran islam yang disampaikan oleh Rasulullah SAW.

Islam lebralisme adalah Islam yang wujud dari hawa nafsu alim ulamak jahat. sepertimana dinyatakan oleh Allah dalam ayat 175 surah Al Baqarah yang bermaksud: ”mereka itulah orang orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan pertunjuk (agama Allah)”.....

Pelik juga mereka seolah olah tersangat tidak suka dengan pesan memesan satu sama lain yang dilakukan oleh manusia yang punyai agenda untuk menyelamatkan manusia dunia dan akhirat.

Mereka seolah olah tidak mahu kerahmatan dan keberkatan yang dijanjikan.sebaliknya ”membeli azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan
Tuhan. maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu” Sambungan ayat 175.

No comments: