Thursday, April 16, 2009

Sifat dendam masih terpahat kejat dalam hati orang Melayu Umno

Bas baru yang digelar 'bas Rakyat' yang dipandu Datuk Seri Najib Razak sudah pun bergerak dan berjalan minggu lalu. 'Bas Rakyat' itu dipandu laju lebih had kelajuan yang ditetapkan.

Bas itu mempunyai penumpang yang terdiri dari menteri dan timbalan menteri yang menjadi fokus sepenuhnya kepada rakyat atas falsafah memandu 'Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan.

Untuk memastikan ia dapat samapi ke setesen yang dituju oleh pemandu dan penumpang, Najib menyediakan kayu ukur melalui Petunjuk Prestasi di Utamakan (KPI). Ramai yang mengatakan Najib serius dalam hal ini.

Bukan setakat itu sahaja malah ramai pula yang puji akan kemahiran Najib memandu bas baru tanpa menyedari dengan sikap gelojoh yang dimiliknya.

Kata orang pandu laju jiwa tidak selamat. Jadi bagaimana pula ada memuji sikap Najib yang jelas memandu bas tidak berhemah itu. Sepatutnya kita sebagai rakyat beri nasihat walaupun para penumpang yang ada didalam tidak bimbang.

Tetapi malanngya setakat hari ini tiadak ada seorang pun berani menasihati najib.Kecuali pembangkang yang banyak kritik. Ini menunjukan mereka yang jadi penyokong bak kata perpatah sokong membawa rebah.

Wal hal memandu begitu jarang selamat, miskipun Bas yang dipandu itu bas baru.
Itulah akan sudah berlaku, dan sedang berlaku dan mungkin akan berlaku keatas Bas yang baru dan pandu oleh Najib walaupun pemandu nombor dua Tan Sri Mahyiddin Yasin dianggap mahir memandu.

Soal berkemahiran memandu bas tidak boleh dijadikan ukuran sama ada bas itu sampai ke setesen yang dituju jika sikap yang ada dalam dirinya itu tidak ambil kira undang undang jalanraya.

Ini juga menjadi penentu sokongan serta prestasi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Ini jelas mengambarkan masih ramai rakyat negara ini tidak tahu perangai sebenar orang Umno atau mereka pura pura buat tidak tahu.

Apakah yang dilakukan oleh Mohd Najib terhadap orang Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Barangkali semua maklum apa dilakukan oleh Najib kepada Tun Abdullah.

Seramai 34 orang orang Tun Abdullah di ketepikan.Ini juga lubang yang terbuka seluas luasnya untuk PR menubuhkan keraajaan yang diharp harapkan.

Bayangkan 34 orang ahli Parlimen yang menyokong Tun Abdullah di ketepikan dengan semahu mahunya.

Untuk Makluman mereka masing masing 3 di Perlis, 1 di Pulau Pinang, 1 di Melaka, 7 di Perak. 3 di negeri Sembilan, 1 di Wilayah persekutuan,2 di selangor, 6 di Johor 6 di Pahang, 3 di terengganu 1 di Kelantan.

Demikian juga dengan apa yang berlaku di Terengganu iaitu 19 ADUN Boikot DUN. itulah perangai orang Umno.Ini dikatakan sedang menganggu Najib yang sedang memandu bas dengan had laju yang tidak menantu.

Cantas mencantas satu sama lain tidak boleh hapus sampai bila bila, kerana sudah dijadikan amalan sejak dahulu lagi. Lebih lebih orang Melayu yang di ajar oleh Umno buat harta. Apabila pandai buat harta mereka lupa daratan, lupa amanah yang diberikan.

Jadi, sampai kiamatlah perangai itu terpahat kejat dalam hati orang Umno.Hal ini dapat kita tengok apa yang dibuat keatas kerajaan PAS Kelantan 1978. Semua rakyat tahu, Cuma buat buat tak tahu.

Mungkin ada yang masih ingat dengan apa yang dilakukan oleh Tan Sri Wan Mukhtar pada Datuk Nik Hassan.

difahamkan, tindakan itu jenamanya ialah "dendam". Dendam inilah dijadikan amalan orang Umno baik sesama sendiri atau orang yang bukan ahlinya.

Selepas itu tiada ada seorang pun orang Nik Hassan diberi peluang untuk jadi calon bertanding, di kerat habis.

Demikian juga dengan boikot DUN yang dilakukan oleh orang Idris Jusoh yangmasih menyimpan dendam kesumat terhadap Ahmad said yang penah menjadi setiausahanya semasa menjadi presiden pelajar USM tahun 1980.

Lazimnya Orang memiliki sifat dendam walaupun bijak sekalipun mereka tetap jahat. Jahat apabila tidak dapat peluang untuk kepentingan diri. Tengok Tun Mahathir. Dia bijaksana tetapi jahat kepada kerajaan Tun Abdullah.

Mereka tergamak melakukan apa apa sahaja demi mencapai matlamat yang dicita citakan.Sekarang ini terlalu baik dengan Najib, kerana anaknya Datuk Mukhriz dapat jawatan timbalan menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.Dulu kata Najib pengecut.

Demikian juga Idris Jusoh yang tidak mendapat perkenan sultan untuk dilantik sebagai menteri Besar kali kedua. Sebelum ini dia sendiri pernah berkata yang dia ”pasrah, dan serah kepada ketentuan Allah, tapi malangnya beliau tetap simpan dendam kesumat tehadap Ahmad Said.

Termasuk 22 orang. hatta 10 EXCO yang dilantik oleh Ahmad said juga masih berpendirian sama.

Mereka ini bukan sahaja muak atau nak muntah tengok muka Ahmad Said, malah mereka mahu jatuhkan juga walau dengan cara apa sekalipun.

Ahmad Said tahu. Datuk Seri Najib pun tahu. Tun Mahathir tahu. Tun Abdullah pun tahu. Mahyiddin pun tahu.

Oleh itu apa yang disebut rakyat didahulukan itu suatu pembohongan.Tidak lebih daripada itu.

Tun Mahathir ketika mula jadi perdana menteri cakap begitu,malah slogannya bersih cekap dan amanah dan penerapan nilai nilai Islam dan kepimpinan melalui tauladan lebih gah berbanding dengan slogan satu Malaysia rakyat didahulukan kejayaaan melalui prestasi macam ikan sigang yang tawar tidak cukup asam garam.

Tun Abdullah ketika mula mula jadi perdana menteri cakap begitu juga. malah slogannya cukup menarik. Bayangkan cemerlang gemilang dan terbilang dengan sajak yang membuat rakyat terpesona.

Tapi apa yang berlaku. Amalannya tidak pergi kemana. Rakyat didahulukan tetap berlaku. Tapi kepada rakyatn yang sokong BN sahaja.

Di Kelantan, baja padi berlambangkan dacing tidak diberi kepada rakyat yang sokong PAS.

Di Terengganu atap rumah warna biru tidak diberi kepada orang miskin yang sokong Pas. Apakah dia bukan rakyat.

Sifat Dendam ini jadi milik orang Umno selama lamanya. sama sama umno pun mereka berdendam .Dendam mendendam tidak pernah padam.berlaku terus berlaku. Apa lagi kepada orang bukan Umno.Ada yang dizalimi dengan sezalim zalimnya.

Untuk makluman, undi tidak percaya terhadap Ahmad Said sebenarnya bukan khabar angin sepertimana yang disebut kebanyakan media.

Oleh kerana yang hendak buat usul undi tidak percaya itu sudah dapat baca apa yang akan berlaku keatas diri mereka jika menteri besar mengadap Sultan memohon dewan dibubarkan.Pasti nasi jadi bubur dan mereka takut dengan bayang bayang sendiri.

Ini telah dijelaskan sendiri oleh Ahmad said dengan katanya sesiapa yang buat usul tidak percaya kepadanya akan dipecat.

Dalam Reaksi itu, Datuk Rosol Wahid berkata, menteri besar tidak boleh pecat ADUN dan keahlian Umno seseorang.

Betul menteri besar tidak boleh pecat ADUN. Memang dia tidak ada kuasa, tetapi dia ada kaedah untuk pecat mereka yang terbabit apabila DUN dibuburkan.

Pilihanraya akan diadakan dan nama nama calon yang akan bertanding pasti ditangan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri.Dia ada kuasa berbuat demikian.

Pengerusi boleh menentukan siapakah calon 32 DUN dalam pilihanraya itu nanti.
Sudah tentu yang terbabit itu tiada nama didalam senarai nama nama calon dalam pilihanraya itu nanti.

Inilah yang membuat mereka yang merancang untuk keluar notis usul undi tidak percaya kepada Ahmad biokot Dewan dengan alasan 3 orang adun ada menerima SMS ugutan bunuh. Amboi, takut mati juga mereka ya. Karpal Singh yang terima dua biji peluru pistol tidak bertindak macam itu. beliau masih hadiri ke Parlimen.

Ugutan bunuh sudah dijadikan alasan kuat yang dia biokot Dewan dan meminta jaminan keselamatan. Apabila ada jaminan baru mereka hadir semula dewan.tetapi Rosol Wahid tetap degil juga. tidak hadir.

Jaminan itu datang daripada Najib Razak pemamdu bas baru dua yang juga memiliki sifat dendam yang menyebabkan Khairy yang menang ketua pemuda tidak dilantik apa apa jawatan, sedangkan naib ketua Datuk Razali Ibrahim dilantik sebagai timbalan menteri belia dan sukan.Mukhriz yang kalah dapat jawatan timbalan menteri kanan.

Demikianlah apa yang berlaku di Terengganu. Idris Jusoh tetap menyimpan dendam kesumat terhadap Ahmad said. Ahmad said pun demikian. sama sama kita tengok apa yang akan terjadi dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

No comments: