Saturday, October 18, 2008

Faedah 3 peratus PTPTN yang dinyatakan sudah mansuh masih belum mansuh lagi

Tambang bas ekspres dinaikan sebanyak 30 peratus dalam bentuk surcaj sempena musim perayaan (Aidilfitri). Tempohnya sebulan saja (15 September-15 Oktober), kata menteri. "Selepas itu, kita akan kaji balik!" Malangnya tambang bas yang disebut akan turun, tetapi masih tidak turun turun juga apabila sudah cukup masanya.

Kita bimbang nanti akan dijawap pula “Itu bukan kuasa menteri atau kerajaan”.kita hanya boleh cadang ianya diturunkan. Macam mana hendak buat dia enggan turun.

Yang menghairan kita faedah 3 peratus yang di kenakan oleh PTPTN kepada setiap peminjam yang dikatakan suah dihapuskan menjadi kosong peratus masih lagi tidak jadi kosong.Bermakna masih 3 peratus juga.

Macam mana boleh jadi begitu, sedangkan pihak kerajaan melalu kementerian pelajaran telah menyatakan faedah 3 peratus itu sudah hapus. Tiada lagi. Tapi masih ada.belum mansuh lagi.

Perisyitaharan itu dibuat semasa pilihanraya kecil permatang pauh. Ini mungkin sama juga macam tambang bas yang dijanjikan akan turun tetapi tidak turun turun.

Rakyat buat main sedap hati dengan apa yang dinyatakan itu, Demikian juga perihal pinjaman PTPTN yang dinatakan tiada lagi faedah yang dikenakan sebanyak 3 peratus itu.

Kalau ianya sudah tiada mengapa dalam urusan surat menyurat yang membabitkan pembayaran balik kepada peminjam masih dinyatakan bahawa faedahnya 3 peratus akan dikira.Bermakna masih ada , belum mansuh lagi.

Seorang guru telah menyatakan memang dinyatakan begitu, kerana belum sampai masanya iaitu ianya akan dimansuhkan pada tahun 2009. Betul kah begitu. Jangan jangan ianaya sama juga dengan janji janji yang dibuat oleh pihak kerajaan keatas tambang bas yang janjinya akan diturunkan, tetapi masih tidak turun juga.

No comments: