Thursday, October 16, 2008

UMNO tidak berubah - yang berubah para pemimpinnya sahaja

Pemimpin serta ahli-ahli UMNO bukan sahaja mesti melakukan perubahan, malah sudah lama berubah sesuai dengan para pemimpin yang anggap jawatan itu “lubang” untuk jadi karayaraya.
Inilah prinsip yang di pegang oleh para pemimpin umno sejak dahulu hingga kini. Mereka yang jadi pemimpin sah jadi “kayaraya” manakala rakyat dibiar menjadi miskin dan papa kedana.
KU LI pernah berkata. Umno pengkhianat bangsa Melayu. Jika tidak berfikir panjang sudah barang tentu ianya memang begitu.Apabila fakir punya fakir maka,Gelaran itu sedikit keliru.
Keliru kerana bukan UMNO yang menjadi “pengkhianat”, tetapi para pemimpinnya yang telah sedang dan akan menjadi pengkhianat bangsa sendiri.percayalah. Ianya suatu yang reality yang tidak boleh dinafikan lagi.
Sejarah telah membuktikannya bahawa entiti Melayu kelihatan satu persatu sudah hilang.Dikorbankan oleh para pemimpin demi pembangunan konon, demi kemajuan konon,demi kesenjahteraan konon, demi keamanan konon demi untuk membela melayu konon.
Sebagai contoh, kita ambil Kampung Kampung Melayu sudah hilang satu persatu entah ke mana. Sekarang sudah boleh dibilang dengan jari, kecuali Terengganu dan Kelantan sahaja yang masih boleh bertahan lagi setakat hari ini. itulah suatu pengkhianatan yang besar oleh para pemimpin Umno.
Tidak lama lagi Kampung Melayu akan hilang satu persatu, termasuk kampong Baru di Kuala Lumpur. Mengapa para pemimpin Umno tergamak berbuat begitu? Sudah tentu punya prinsip pejuangan ada jawatan itulah lubang ada cam dapat kumpul harta jadi kayaraya.
Di sekitar Bandar Kuala Terengganu Kampung Melayu sudah lama hilang. Yang tinggal kekal ialah Kampung China, walaupun ianya mencacat dan merupakan kudis bagi wajah bandaraya Kuala Terengganu.
Siapakah yang melakukan ini? sudah tentu para pemimpin UMNO. Umno yang menjadi tulang belakang pemerintahan Negara dan negeri.
Sebab itu saya kata umno tidak berubah- yang berubah ialah para pemimpin. Sebab itu apabila Datuk Seri Najib sudah pasti akan jadi perdana menteri, dia mahu supaya umno itu mesti berubah.
Bukan Umno mesti berubah, tetapi para pemimpinya yang mahu berubah untuk kumpul harta seberapa banyak yang boleh.
berubah daripada baik kepada jahat. Jahatlah namanya tu jika kampong kampong Melayu dikorbankan. Khianatlah itu namanya jika orang Melayu dihalau ke dalam hutan.
Para Pemimpin Umno boleh kita sifatkan bagai “kera di hutan di susukan anak di pangkuan di biarkan. Atau kumam diberang laut kelihatan gajah di depan mata tidak nampak.
Mungkin disebabkan para pemimpin dan orang umno yang ada sekarang bukan orang tulen lagi.sebab itu ia tergamak bertindakan sedemikian rupa. Kebanyakan yang ada itu. Orang Umno palsu yang tiada prinsip lagi untuk membela Melayu. Mereka tidak berpegang kepada dasar parti yang mereka pegang ialah “siang malam”asyik duduk fikir hendak kumpul harta.
Apabila jadi pemimpin sudah tentu itulah lubang untuk jadi kayaraya. Inilah prinsip yang dipegang oleh orang Umno sekarang. Jauh sekali untuk membela bangsa Melayu,Kata yang diucapkan itu hanya retorik semata-mata.
Sebaliknya jelas telah mengkhianati bangsa sendiri. Inilah perubahan yang dilakukan oleh para pemimpin Umno. Percayalah.Kalau mereka benar-benar mahu membela bangsa Melayu mana mungkin politik wang menjadi-jadi malah semakin parah kini.
Jadi apa yang dinyatakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa UMNO perlu meniti arus perubahan itu jika parti berkenaan ingin terus menjadi sanjungan dan sentiasa berada di hati rakyat suatu pembohongan yang sangat ketara.
Sesiapa yang menajdi perdana menteri dia akan mencipta slogan yang muluk muluk untuk mengabui mata rakyat. Dr Mahathir Mohammad mencipta Motto “bersih, cekap dan amanah.
Memang Dr Mahathir orang yang cekap. Cekap bina dinasti beliau, sampuh bersih para pemimpin yang berpegang kepada prinsip dan dasar asal Umno. Amanahkah beliau. Jawap sendiri. Kalau Dr Matahir cekap bersih dan amanah macam mana ekonomi orang Melayu terpinggir. Sejak dahulu tidak pernah naik naik ekiutinya. Duduk ditakak lama juga meskipun ada DEB.
Demikian juga Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Beliau mencipta motto cemerlang gemilang dan terbilang.
Cemerlangkah bangsa Melayu? Gemilangkah bangsa Melayu . Terbilangkah bangsa melayu. Yang namapk cemerlang. Gemerling dan terbilang hanya anaknya menantunya kroni kroninya sahaja. Kalau dia cemerlang, gemilang dan terbilang macam mana orang Umno akar umbi minta dia berundur dan letak jawatan.
'Usahalah berkata yang 'Kita adalah sebuah parti yang begitu banyak jasanya.Kerana jasanya orang sudah nampaknya dengan jelas, seorang para pemimpin naik jadi ketua kepentingan peribadi diutamakan. Mereka berjasa pada diri sendiri, kepada isteri, kepada keluarga sendiri dan kroni kroni sendiri. Itulah Jasa para pemimpin UMNO, termasuk jual Negara - gadai Negara. Sejarah telah jadi bukti para pemimpin Melayu kebanyakannya jadi pengkhianat bangsa sendiri. Betul para pemimpin Umnolah yang memerdekakan bumi bertuah ini, tetapi merdekah kita (orang Melayu).
Para pemimpin Umnolah yang mengisi kemerdekaan.tetapi penuhkah isinya. Kalau sudah dapat mengisinya mana mungkin orang Melayu semakin hari semakin terhakis.dan para pemimpin masih dijajah.
Sebelum kita merdeka memang betul penjajah yang mengambil hasil mashal Negara bawa balik ke nagara mereka, tetapi sekarang ini nampaknya para pemimpin Negara pula yang tolong penjajah pergi simpan harta masing masing di Negara penjajah. Mereka nampaknya berlumba lumba kumpul harta dan dibawa keluar Negara.
'Kalau para pemimpin Umno sudah banyak jasa kepada rakyat mana mungkin kalah dalam pilihanraya umum ke 12 lepas.Lima buah negeri jatuh ke tangan parti pembangkang.Ini menunjukkan rakyat akar umbi sudah tahu tembelang masing-masing. Kalau dibiar mereka ini menjadi pemerintah lambat laung akan bangkraplah Negara ini.
Ini menunjukkan para pemimpin yang ada sekarang berkhianat kepada bangsa sendiri. jasa-jasa itu hanya berjasa kepada para pemimpin menjadikan mereka kayaraya, anak anak mereka jadi kayaraya, keluarga keluarga mereka jadi kayaraya, kroni kroni mereka jadi kayaraya.bangsa Melayu jadi papa kedana. Tidak dinafi ada beberapa kerat yang kayaraya tetapi kaya “hutang”.
Apa guna bercakap kita perlu prihatin kepada aspirasi rakyat,sedang apa yang dicakap lain dan apa yang dibuat lain. Itulah caakap tidak serupa bikin.Itulah peruibahan yang dilakukan oleh Umno.Lebih-lebih lagi orang melayu memang mudah lupa dan mudah percaya dan senang di tipu.
Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang mahu Umno berubah ini, entah motto apa pula yang akan diciptanya? Kita tunggu dan lihat. Apakah beliau berpegang kepada prinsip Umno membela bangsa Melayu.

No comments: