Wednesday, October 1, 2008

Tan Sri Muhyiddin Yassin bimbang jawatan Timbalan Perdana Menteri jatuh ke tangan tokoh lain

Tiada siapa yang tidak mahu jawatan yang paling tinggi dalam kerajaan. Adalah bodoh namanya jika mereka berada ditahap yang tinggi dalam sesebuah parti menolak sebarang jawatan yang lebih tinggi,baik Umno mahu pun apa parti sekalipun.

Demikianlah yang dapat kita baca mengenai tindakan Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap pelan tindakan peralihan kuasa yang dinyatakan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi perdana Menteri kelima dan dikatakan telah dipersetujui oleh Umno.

Peralihan kuasa jawatan Perdana Menteri dari Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak akan dilakukan pada JUN 2010, iaitu dua tahun daripada sekarang.

Tarikah itu dianggap lama oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sudah beberapa kali beliau menyatakan bahawa tarikh itu adalah suatu tarikh yang sangat lama bagi orang yang ke pingin sesuatu jawatan.

Kenyataan beliau itu, walaupun ada yang mengatakan ia suatu kritikan terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Tetapi ianya bukan kritikan.Malah ini dapat mengambarkan kebimbangan seorang pemimpin yang mahukan jawatan timbalan perdana menteri.

Boleh dikatakan beliau sangat bimbang kalau kalau jawatan itu nanti akan terlepas ke tangan orang lain, miskipun dia menang dalam pertandingan Naib presiden Disember nanti.

Muhyiddin Yassin memang tersangat bimbang jawatan timbalan perdana menteri Malaysia akan jatuh ke tangan orang lain, sebab itu dia berani mengatakan tarikh peralihan kuasa yang dibuat oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad badawi itu sangat lama.

Sebab itu dia ketika di Singapura menyatakan sekali lagi agar Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menukar tarikh itu, iaitu sekurang-kurang sebelum perhimpunan Agung Umno Disember ini.

Kalau sekiranya tarikh itu tidak di pindah sudah berang tentu jawatan timbalan perdana akan jatuh ke tangan orang lain. Sebab itu dia memberanikan diri menyatakan “redha” di ambil tindakan oleh parti jika apa yang di nyatakan itu salah.

Beliau yakin Datuk Seri Najib Tun Razak setelah menerima kuasa jawatan perdana menteri pada Jun 2010 nanti akan ada tokoh lain yang di pilih. Maka Tan Sri Muhyiddin Yassin akan gigit jari.

Sejarah telah membuktikan bahawa Tun Razak Husien Perdana Menteri kedua tidak memilih orang lain selain “Birasnya” iaitu Tun Husein Onn sebagai orang dekat dan kenal hatibudinya.

Demikian juga dengan tindakan Tun Husien Onn ketika menjawatn jawatan perdana menteri. Sepatut tokoh lain yang lebih layak dari segi mendapat undi ketika bertanding jawatan naib presiden Umno. Tapi Tun Dr Mahathir Mohammad yang di pilih sebagai timbalannya.

Apa pun perkara yang sama tetap akan berlaku. Lebih-lebih lagi Datuk Seri Hisyamuddin Tun Husein telah pun menyatakan yang dia akan menawarkan diri untuk bertanding jawatan naib prseiden Umno Disember nanti.

Ramai yang berpendapat beliau merupakan salah seorang yang akan menang dalam pertandingan itu nanti disamping Tan Sri Muhyiddin Yasin juga dikatakan akan dapat mempertahkan jawatan yang sandang itu.

Kalau sekiranya Datuk Seri Hisyamuddin Husein kalah sudah tentu jawatan timbalan perdana menteri akan jatuh ketangan Tan Sri Muhyiddin Yasin, tetapi bagaimana kalau Datuk Seri Hisyamuddin menang?

Inilah yang membuat Tan Sri Muhyiddin Yassin merasa bimbang, sebab itu mahu tidak mahu dia terpaksa mengulangi bahawa tarikh peralihan kuasa yang akan dibuat dan dipersetujui dan akan berlangsung pada Jun 2010 itu adalah terlalu lama.lama baginya.

Pada hal bukan itu di jadikan alasannya. Apa pun beliau tersangat takut yang jawatan timbalan perdana menteri itu nanti akan jatuh ke tangan Datuk Seri Hisyamuddin Husein yang dikatakan itulah “tradisi” Umno sejak dahulu hingga sekarang.

Tun Razak pernah berbuat demikian, maka apa pula Datuk Seri Mohd Najib Razak yang bab kata perpatah “anak rintik bapa burik” atau “bapa burik anak rintik” di yaklini akan bertindak serupa walaupun tidak sama. Atas sebab itu Datuk Sri Muhyiddin Yassin tidak akan diam diri meskipun akan dikenakan tindakan tata tertib atau dipecat dari parti yang dianggotainya. Tulisan lain penulis boleh dibaca melalui blog komentar kini.blogspot.com.

Sekian……………..

No comments: